چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر منبع کنترل معلم، خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی شهرستان های اردکان و میبد با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره اول و دوم ابتدایی شهرستان های اردکان و میبد در سال تحصیلی 93-94 تشکیل می دادند که بالغ بر 420 نفر بودند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده 317 نفر برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کلاس من فریزر (1982)، خودکارآمدی مدیریت کلاس ایمر و هیکمن (1991)، مقیاس کارآمدی تدریس گیبسون و دمبو (1984)، منبع کنترل معلم رز و میدوی (1987)، جمع آوری و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تمامی مقادیر وزن های رگرسیونی (بتا) به جز مقدار بتای بین منبع کنترل و احساس کارآمدی در تدریس معنی داری است و مدل پیش فرض ارتباط بین متغیرها از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که منبع کنترل درونی معلم به طور غیرمستقیم از طریق افزایش خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم بر جو محیطی کلاس تاثیر مثبتی دارد. خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم نیز هم به طور مستقیم، و هم به طور غیرمستقیم از طریق تاثیر گذاشتن بر احساس کارآمدی معلم در تدریس، بر جو محیطی کلاس تاثیر معنی داری دارد. با افزایش منبع کنترل درونی در معلمان، خصوصا با تاکید بر مهارت های مدیریت کلاس و نظم می توان هم زمینه های افزایش خودکارآمدی در تدریس و کنترل کلاس را به وجود آورد و هم به بهبود جو محیطی کلاس اقدام کرد.
خلاصه ماشینی:
"اردوگان 7 و همکاران (2010) معتقدند که رفتار همراه با احساس احترام و توجه معلم، در اصلاح رفتار دانشآموزان مؤثر است و برعکس ارجاع دانشآموزان به مدیر مدرسه، فرستادن آنان به بیرون از کلاس، و ماندن در راهرو بدون نظارت، بیتوجهی نسبت به مشکلات دانشآموزان و شکایت کردن از آنان؛ از جمله رفتارهای - Anderson, Hamilton, & Hattie - Zedan - Patrick, Kaplan, & Ryan - Campbell - Adamski, Fraser, & Peiro - Emmer & Hickman - Erdogan منفی معلمان بهشمار میرود که تأثیری نامطلوب بر دانشآموزان میگذارد.
با توجه به اهمیت جو کلاس در عملکرد - Cook - Spray - Murcia تحصیلی دانشآموزان، هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر منبع کنترل معلم، خودکارآمدی مدیریت کلاس و نظم و خودکارآمدی در تدریس بر جو محیطی کلاس در معلمان دوره ابتدایی با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری است.
- construct validity - Learning Environment Inventory - Self-efficacy Scale for Classroom Management and Discipline - Emmer & Hickman ج) پرسشنامه منبع کنترل معلم 1 : رز و میدوی 2 در سال 1987 این پرسشنامه را بر اساس پرسشنامه منبع کنترل راتر (1966) طراحی کردند که شامل 28 سؤال است و هر سؤال به دو بخش تقسیم میشود.
کارآمدی تدریس فردی نشاندهنده خودکارآمدی بالای معلم و باور وی نسبت به این است که تدریس مؤثر او در کلاس در نتیجه تلاشهای فردی، احساس مسؤولیت و مهارتهای وی است؛ برای مثال: « وقتی دانش آموزی نتواند تکلیفش را بدرستی انجام دهد، معمولا میتوانم متناسب با سطح - Teacher Locus of Control (TLC) - Rose & Medway - Teaching Efficacy Scale (TES) -Gibson& Dembo - Personal Teaching Efficacy - Teaching Efficacy تواناییاش، تکلیف را تنظیم کنم»."