چکیده:
زمینه: آنچه امروزه در پروژههای عمرانی بیش از پیش مطرح است ضعف مبانی اخلاق مهندسی در تعاملات حرفهای است. این امر ناشی از آن است که؛ در دوره آموزشهای دانشگاهی، مبحث اخلاق و چالشهای اخلاقی در جامعه مهندسین، مورد توجه قرار نگرفته است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشهای اخلاقی در کارگاههای عمرانی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل تمامی مهندسین شاغل در در دو پروژه بزرگ عمرانی هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 100 نفر انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته، جمع آوری و دادهها با کمک آمار توصیفی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتهاند. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهند که؛ 44% گروه نمونه، کارگاههای عمرانی را فاقد گفتمان اخلاقی میدانند و 87% رابطه و نفوذ را عامل موثر در استخدام میدانند. 79% گروه نمونه از مفاد آییننامههای اخلاق مهندسی آگاهی ندارند و 78% از افراد آموزش ناکافی را علت این مسئله میدانند. در نهایت 53% گروه نمونه، بی اخلاقی در کارگاهها را با بی اخلاقی در جامعه مرتبط میدانند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان گفت: سطوح پایین آگاهی از آییننامههای اخلاق مهندسی از آموزش ناکافی در سطوح دانشگاهی ریشه میگیرد. چالشهای اخلاقی در کارگاهها منجر به کاهش رضایت شغلی کارکنان و ایجاد تجارب نامطلوب برای افراد جویای کار میگردد که میتواند پایبندی آنها به اصول اخلاقی را در سطح اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار دهد
خلاصه ماشینی:
این در حالی است که؛ سطح پایین آگاهی مهندسین از مفاد آییننامههای اخلاق مهندسی، رابطه مستقیم و معنیداری با</رجوع شود به تصویر صفحه> کیفیت آموزشهای دانشگاهی (عدم وجود چنین سرفصلی در دروس دانشکدههای مهندسی کشور) و نیز عدم توجه بخش صنعت نسبت به ترویج و انتشار آییننامهها در محیطهای کاری، دارد.
این در حالی است که؛ بهبود کیفیت آموزشهای دانشگاهی میتواند رابطه مثبت و معنیداری با توانایی مهندسین در حل و فصل چالشهای حرفهای در کارگاههای عمرانی داشته باشد.
این در حالی است که؛ ضعف جو اخلاقی و فضای حرفهای کارگاهها، رابطه معکوس و معنیداری با رضایت شغلی مهندسین در کارگاههای عمرانی دارد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> بحث بر اساس نتایج این تحقیق، چالشهای حرفهای کارگاههای عمرانی، معلول ضعف مبانی اخلاق مهندسی در بخش صنعت و کمبودهای آموزشی در دانشکدههای کشور است.
نتیجهگیری تعاملات غیر اصولی با دانشآموختگان جویای کار و بسیاری از معضلات حرفهای دیگر در محیط پروژههای عمرانی، معلول ضرورتی مغفولمانده پیرامون ترویج مباحث اخلاق مهندسی در محیطهای دانشگاهی و صنعتی کشور است.
در این راستا پیگیری برخی پیشنهادات از جمله؛ مشارکت انجمنهای مهندسی وزارت علوم در زمینه تدوین آییننامههای حرفهای و حمایت از دانشآموختگان نخبه، حضور پاره وقت اساتید و دانشجویان در پروژههای عمرانی، ارتقای امکانات رفاهی ورزشی در پروژهها، وضع قوانین جدید برای حل مشکل بیمه بیکاری مهندسین، بهرهمندی از دانش متخصصین روانشناسی و...
Compliance with ethical standards of professional nursing practice from the perspective of the nursing staff, Tehran University of Medical Sciences.