چکیده:
نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهم تـرین نیازهـای دانـش آمـوزان و معلمـان در مـدارس مطـرح بـوده اسـت . پژوهش های صورت گرفته ، نشان داده اند که عوامل کالبدی ، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمـان و دانش آموزان دخیل هستند. در تحقیق حاضر؛ تمرکز اصلی ما روی بعد کالبدی مدارس می باشد و براسـاس قـوانین نظـام آموزشی کشورمان ، باید مطابق استانداردهای مصوب آموزش و پرورش باشـد. در پـژوهش حاضـر، قصـد داریـم دیـدگاه معلمان را در مورد اثرگذاری استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی ، رنگ ، امکانات و بهداشت مدارس در ایجـاد محـیط شاداب در مدارس بررسی نماییم . برای نیل به این هدف ، تحقیق به شکل توصیفی - زمینه یابی بوده و از یک پرسشـنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است . روایی این پرسشنامه با توجه به نظر پنج تن از اسـاتید تعیـین شده و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد ٠/٨٤ محاسبه گردیده است . جامعه ی آماری نیز شامل معلمـان ابتـدایی ناحیه چهار کرج می باشد که به شکل خوشه ای ، نمونه ای صد نفری از آن ها انتخاب شده است . برای تحلیل آماری نیـز از میانگین و روش t تک نمونه ای استفاده شده است . نتایج بیان گر آن هستند که از نظر معلمان ، اسـتانداردهای مربـوط بـه رنگ و امکانات آموزشی مدارس تاثیر مطلوبی در شادابی معلمان و دانش آموزان دارند و برعکس ، اسـتانداردهای طراحـی فضاهای فیزیکی و بهداشت مدارس باعث کاهش شادابی آن ها در مدرسه می گردند.
خلاصه ماشینی:
"تاکنون تعدادی از تحقیقات انجام شده در رابطه با عوامل اثرگـذار در شـادابی افـراد و به خصوص دانش آموزان و معلمان در مدارس بیان شد، ولی با توجه به موضوع تحقیق ، از بین آنها ، تنها عوامل فیزیکی و کالبدی مدارس را مورد بررسی قـرار مـی هـیم ؛ کـه شامل استانداردهای آموزش و پرورش کشورمان است .
پرسش های تحقیق این تحقیق برای پاسخ به سوالات زیر انجام گرفت : آیا رعایت استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی مدارس به شادابی دانش آمـوزان و معلمان کمک می کند؟ رعایت استانداردهای مربوط به رنگ فضای مدارس ، تا چه حد به شادابی دانش آموزان و معلمان کمک می کند؟ آیـا رعایـت اسـتانداردهای ابزارهـا و سـایر امکانـات آموزشـی مدرسـه بـه شـادابی دانش آموزان و معلمان کمک می کند؟ آیا رعایت استانداردهای بهداشت مدارس به شادابی دانـش آمـوزان و معلمـان کمـک می کند؟ روش برای پاسخ به سوالات پژوهشی ، تحقیق به صـورت توصـیفی – پیمایشـی بـوده و از روش زمینه یابی استفاده شده است .
در رابطه با استانداردهای مربوط به امکانات و ابزارهای آموزشی و رنگ مدارس اگرچه نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مطلوب ایـن اسـتانداردها در حالـت کلـی ، در ایجـاد فضـای شاداب در مدارس است ؛ با این حال برخی استانداردهای جزئـی در رابطـه بـا امکانـات و رنگ مدارس برای ایجاد محیط شاد در مدارس کافی به نظر نمی رسند و نیاز به اصـلاح دارند."