چکیده:
این مقاله به بررسی نحوه شکل گیری قابلیت های فناورانه در یکی از سازمان های صنعتی حوزه صنایع دریایی ایران می پردازد. استراتژی پژوهش، مطالعه موردی یک سازمان بوده که به عنوان مورد مطالعه، انتخاب و در کنار مطالعه منابع علمی، اقدام به انجام مصاحبه عمیق با مسئولین، مدیران، مشاوران و کارشناسان ارشد مرتبط با آن سازمان گردید. نقطه شروع مطالعه استفاده از یافته های علمی پژوهش های قبلی بوده است ولی پیشینه موجود دارای دو خلاء مهم در این زمینه می باشد: اول اینکه الگوهای ارائه شده برای توسعه قابلیت های فناورانه بیشتر متمرکز بر تولید انبوه است (در صورتی که ماهیت اغلب محصولات سازمان مورد مطالعه از جنس محصولات پیچیده است) و پیش فرض اساسی دیگر برای الگوهای یادشده هم همکاری با کشورهای توسعه یافته می باشد که به دلیل وجود تحریم های مستمر علیه صنایع دارای کاربرد دوگانه، این همکاری میسر نمی باشد. در این مقاله سعی شده مراحل طی شده در سازمان مورد مطالعه جهت شکل گیری و توسعه قابلیت های فناورانه شناسایی و معرفی گردد. این مراحل در قالب سه گام شناسایی شد که عبارتند از: سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های پایه، ارتقاء قابلیت ها به واسطه مهندسی معکوس با همکاری محدود و همچنین مهندسی معکوس محصولات پیچیده تر و گسترش طراحی و نوآوری. در نهایت مراحل شناسایی شده با مدل های متداول در این حوزه مقایسه شده است.
This article examines that how formatting and
developing technological capabilities in the
industrial organizations. The research strategy
is "case study" thus we selected an industrial
organizations in the field of maritime. After
reviewed literature, conducted deep
interviews with officials, managers,
consultants and experts were associated with
that organization. The literature in this area is
tow defect: 1) the most models proposed for
the development of technological capabilities
focus on mass production, but the nature of
our case study is complex products. 2) The
basic assumption of these models is
cooperation with developed countries, but the
sanctions on dual-use products is the obstacle
for this cooperation. In this paper, we studied
steps in the formation and development of
technological capabilities to be identified.
Three steps were identified: "investment and
the creation of basic infrastructure", "upgrade
capability through reverse engineering with
limited cooperation" and "reverse engineering
* Corresponding author: Tahmasebysiamak@gmail.com
for complex products with developing of
design and innovation". Finally phases
identified in this area compared with
conventional models and the differences
between them were investigated.