چکیده:
این مقاله پس از بررسی عدم اجرای مطلوب برنامه چهارم توسعه (گزارش عملکرد برنامه چهارم توسعه در حوزه فرهنگ، 1391)؛ با هدف احصاء مهمترین موانع اجرای برنامه چهارم توسعه در دو حوزه سلامت و فرهنگ با رویکرد استقرایی و استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق با صاحبنظران کلیدی و مجریان برنامه چهارم توسعه به بیان مهمترین عوامل و موانع اجرای این برنامه میپردازد. این عوامل عبارتند از: فقدان تعهد و اراده سیاسی دولت، نیروی انسانی ناکارآمد و ضعف در آموزش مجریان، ضعف نظارت و ارزیابی ناآشنایی مجریان با برنامه، ایرادات مربوط به قانون برنامه، ضعف منابع مالی و بودجه و در نهایت دستگاه اجرایی نامناسب.
After reviewing the lack of optimal implementation of forth development plan (performance report of forth development plan، 1391); this paper was written with the aim of recognizing the most important barriers to implementation of forth development plan in the health and culture section and with inductive approach and utilizing the qualitative research method and in-depth interview technique with experts expressed the most important barriers to forth development plan’ implementation. These barriers are as follows: absence of government political will and commitment to plan، inefficient human resource and failing in executives’ education، failing in supervision and evaluation، executives’ unfamiliarity to plan، errors of the law plan، failing in financial resources and budgeting، and improper administrative system.
خلاصه ماشینی:
اجراپژوهی در سیاستگذاری عمومی؛ موانع اجرای مطلوب برنامه چهارم توسعه در حوزه سلامت و فرهنگ 1* کیومرث اشتریان دانشیار سیاستگذای عمومی دانشگاه تهران سمانه کشوردوست دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران مجید فراهانی (تاریخ دریافت : ٩٣/١٠/٢ تاریخ پذیرش : ٩٤/٢/٤) چکیده این مقاله پس از بررسی عدم اجرای مطلوب برنامه چهارم توسعه (گزارش عملکرد برنامه چهـارم توسعه در حوزه فرهنگ ، ١٣٩١)؛ با هدف احصاء مهم ترین موانع اجرای برنامه چهـارم توسـعه در دو حوزه سلامت و فرهنگ با رویکرد استقرایی و استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق با صاحب نظران کلیدی و مجریان برنامه چهارم توسعه به بیان مهم ترین عوامل و موانع اجرای این برنامـه میپردازد.
صاحب نظران در این زمینه معتقدند دولت در ابتدا در برابر برنامه ای قرار گرفت که به لحاظ ایدئولوژیک و به سبب عدم انطباق مبانی فکری تدوین کنندگان آن ، خود را متمایل به اجرای آن نمیدید محتوای برنامه را بخصوص در بخش فرهنگ ضد دین و ضد ارزش تلقی مینمود و این تصور وجود داشت که برنامه نانوشته دولت باید اجرا شود اما به مرور زمان عقلانیتی به وجود آمد که از ظرفیت های موجود در احکام برنامه میتوان استفاده کرد و به همین منظور از بخش هایی از برنامه را که جهت حل مشکلات دولت راهکارهایی ارائه میداد استفاده مینمود.
به همین منظور زمانی که سیاست های معینی برای توسعه کشور در بخش های گوناگون تدوین میگردد وظیفه کلیه نهادها و بالاخص سازمان های مجری است که بدون توجه به میل شخصی و پیروی از سلایق گوناگون اجرای آن ها را در اولویت برنامه ها و اهداف خود قرار دهند.