چکیده:
این پژوهش تلاش دارد با بررسی اندیشه های محمد قاسم امین،نگاه این اندیشمند مصری به مسئله زن را درک نماید.در این نوشتار،به این پرسش بنیادین پاسخ داده می شود که متون وی،درباره حقوق اجتماعی زن مصری،چگونه صورت بندی شده است؟در این راستا،از رویکرد نظری تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بهره گرفته شده است.مدعای این پژوهش این گونه تنظیم شده است:متون تولید شده توسط یک اندیشمند سکولار مصری در نیمه نخست قرن بیستم،نابرابری موجود در حقوق اجتماعی زن را بازتاب می دهد.این متون تحت تاثیر هرمونی غرب گرایی،تلاش دارد جامعه سنتی مصر را زیر سوال ببرد.گفتمان موجود در جامعه را که به شدت تحت تسلط اندیشه مردسالارانه و سنت قرار دارد در هم شکند و گفتمانی نوین،ایجاد نماید.گفتمانی که نابرابری جنسیتی موجود در جامعه را به چالش می کشد و متصور است که با بهره گیری ا نگاه غرب به مسئله حقوق اجتماعی زن،می تواند دگرگونی ایجاد کند.متون تولید شده،به عنوان یک ساختار اجتماعی،خود بازتاب دهنده ویژگی های موجود در جامعه مصر در دهه های پایانی قرن نوزده و سال های آغازین قرن بیست است.
This research effort to understand the Qasim Amin thinking about the Woman Question. This article responds to this question that How did he formulat his texts? In this regard، he used Fairclough critical Discourse Analysis theoretical approach. Theory of this article is his books shows inequality in social rights of women. He undermines traditional Egyptian society and he influenced by the west orientation hegemony. Amin breaks the prevailing discourse in society، this discours was influenced by Patriarchal ideas and tradition and he created new discours.Amin challenge inequality in the society. He thinks that can make changes by using western thinking about women.
خلاصه ماشینی:
"متون تولید شده توسط این اندیشمند، از سویی خود بازتاب دهندة ساختارهای جامعه ای است که این نابرابری را ایجاد میکند؛ از سوی دیگر، تلاش دارد این گفتمان را به چالش کشیده و گفتمانی نویین ایجاد نماید.
فرکلاف ، نیاز به تغییر در نوع نگرش و روش شناختی زبان را در قالب دو هدف بنیادین خلاصه میکند: نخست ، تلاش برای جبران بیاعتنایی گسترده نسبت به اهمیت زبان در تولید، پاس داشت و دگرگونه ساختن روابط اجتماعی قدرت ؛ دوم ، آگاه کردن مردم نسبت به اینکه چگونه زبان در حاکم شدن بعضی بر بعضی دیگر نقش دارد (آقاگل زاده ، ص ١٢٢).
زمانی که سعی دارد از دیـن اسـلام و موضع این دین در مقابل تمدن جدید بحـث کنـد، و پاسـخی درخـور بـه وزیـر خارجـۀ فرانسه که به دین اسلام تاخته بود بدهد، در خصوص حق زن در تحصیل علم در اسـلام چنین میگوید: «این حدیث درستی است یا نه که طلب علم برای همۀ زنان و مردان مسلمان ، یک فریضه است .
حال بایـد دید، متن تولید شده توسط محمـد قاسـم امـین ، در ایـن عصـر، چگونـه بازتـاب دهنـدة وضعیت آموزش زنان در جامعه است و چه تلاشی برای ایجاد تغییر و به چالش کشـیدن تفکر جامعه در این متن صورت گرفته است .
٥. اصلاحات سیاسی به سبک غربی و مبارزه با نابرابری زن و مرد، در نگاه محمد قاسم امین محمد امین ، همان گونه که پیش از این نیز مشاهده شد، همچون محمد عبده ، معتقد به نقش مؤثر آموزش ، پیش از سیاست بود."