چکیده:
در این مقاله برای بررسی وضعیت قشربندی اجتماعی در ایران از مدل قشربندی دکتر چلبی (1375) استفاده شد و دو طبقه بالا و عادی برای اجرای روش تطبیقی انتخاب گردید. در این پژوهش جامعة آماری کلیة کارخانه های شهرک صنعتی گرمسار بوده و انگیزة پیشرفت را در دو گروه مهندسان (یقه سفیدان یا کارمندان عالی رتبه فنی) و کارگران مورد مقایسه قرار دادیم. همچنین برای بررسی انگیزة پیشرفت از هفت شاخص استفاده شد: اولویت کار، سخت کوشی، ارزش موفقیت، استقلال از خانواده، برنامه ریزی، انگیزة درونی و انگیزة بیرونی. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که طبقة اجتماعی بر انگیزة پیشرفت فرد اثر می گذارد. به عبارت دیگر انگیزة افراد تحت تاثیر ساختارهای اجتماعی است. با بررسی عوامل موثر بر انگیزة پیشرفت که عبارت بودند از: سطح آرزوها، عزت نفس، رضایت شغلی، شیوة تربیتی دوران کودکی و تقدیرگرایی و با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر به این نتیجه رسیدیم که طبقه بالا نسبت به طبقه پایین از سطح آرزوها و عزت نفس بالاتری برخوردار بوده است، به همین دلیل این طبقه از انگیزه پیشفت بیشتری برخوردار بوده است
خلاصه ماشینی:
"به طورکلی باید گفت بوردیو معتقد است که برای بررسی انگیزة پیشرفت در طبقـات بایـد بـه سبک زندگی عادت واره های طبقات اجتماعی نگاه کنیم ، چون افراد از طریق ایـن عـادت واره هـا افکارو نظریاتشان را آشکار میکنند و به محرک های محیطی خود پاسخ میدهند.
جدول شماره ی ١: تحلیل رگرسیون متغیرهای مستقل در تبیین انگیزه ی پیشرفت شدت مدل ١ مدل ٢ مدل ٣ مدل ٤ مدل ٥ 0/314*** 0/326*** 0/313*** 0/336*** 0/377*** سطح آرزوها (6/832) (7/476) (7/768) (7/461) (7/952) 0/124** 0/135 0/140** 0/146** 0/304*** عزت نفس (2/24) (2/549) (2/837) (2/868) (6/414) 0/196*** 0/208*** 0/205*** 0/178*** رضایت شغلی (4/212) (4/709) (4/992) (3/977) -0/063 -0/065 -0/068 تقدیرگرایی (1/198) (-1/307) (-1/38) -0/007 0/011 شیوه ی تربیتی منطقی (0/127) (0/218) پایگاه اجتماعی اقتصادی -0/016 والدین (0/347) (پایین = ١) جنسیت 0/053 (مرد =١) (-1/118) تأهل -0/061*** (مجرد =١) (-1/387) 0/43 0/42 0/42 0/37 0/29 R2 تعدیل شده R٢ 0/29 0/37 0/40 0/41 0/40 *با ٩٥%اطمینان معنادار است .
٤- از آنجا که انگیزة پیشرفت مستقیما به تفکر انسان ها مربوط میشـود و بـه دلیـل گـستردگی ابعاد مسئله بهتر است برای موشکافی بیشترو بهتـر از پـژوهش هـای بـین رشـته ای (از جملـه کارشناسان روان شناسی، علوم تربیتی و مدیریت ) استفاده شود تا این موضوع به صورتی علمی تر و گسترده تر مورد بررسی قرار گیرد."