چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناخت تاثیرعوامل اجتماعی و جمعیّتی بر گرایش های سیاسی دانش آموزان شهر رودهن است به هفت فرضیه با متغیرهای مستقل خانواده، گروه، همسالان، مدرسه، دبیران، مدیران، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات، سن، جنس و متغیر وابسته ی گرایش سیاسی می پردازد. این پژوهش با روش توصیفی اجرا شد و روش نمونه گیری آن نمونه گیری متناسب با حجم بوده است.ابزار این پژوهش یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته شامل 17 پرسش و 25 گویه است پایایی این ابزار با استفاده از پایایی باز آزمایی محاسبه شد و میزان آن 75 /0 درصد است، برای به دست آوردن اعتبار نیز از اعتبار صوری و محتوا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی میانگین، میانه، نما و نمودارهای ستونی و میله ای و برای آزمون فرضیه ها از آزمون های رگرسیون خطی، پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج به درست آمده عبارت اند از: 1- بین گرایش سیاسی خانواده ی دانش آموزان، گروه همسالان، موضوعات کتاب درسی، نوع برخورد مسوولان و دبیران و گرایش سیاسی دانش آموزان، در سطح 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد. 2- بین نوع برنامه های ترجیحی در تلویزیون وماهواره وگرایش سیاسی درسطح 95 درصد و بالاتر تفاوت معنی داری وجود ندارد. 3- بین دختران و پسران در زمینه ی گرایش سیاسی در سطح 95 درصد تفاوت وجود دارد . 4- بین سن و گرایش سیاسی دانش آموزان در سطح 95 درصد رابطه ی معناداری وجود ندارد . در ضمن برای بررسی تاثیر کل متغیرهای منظور شده بر گرایش سیاسی از تحلیل رگرسیون استفاده شد که بر اساس وزن بتا به ترتیب متغیر های مستقل خانواده، گروه همسالان، مدرسه، دبیران، مدیران، کتاب های درسی روی متغیر وابسته ی گرایش سیاسی تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
"409 کل 111/287 260 همان گونه که جدول شماره ی ٥ نشان می دهد، مقدار F محاسـبه شـده بـه میـزان ١/٩١٢ در درجه ی آزادی ١٣ به ٢٤٧ در سطح ٩٥ درصد و بالاتر معنی دار نبوده است ؛ بنابراین فرضیه ی صفر تأیید و فرضیه پژوهشگر رد می شود و می توان گفت ، بین گروه هایی که برنامه های ماهواره ای گوناگونی را ترجیح می دهند در زمینه ی گرایش سیاسی تفاوت معناداری وجود ندارد.
در فرضیه دوم بیان شد که "بین گـرایش سیاسـی همـسالان و گـرایش سیاسـی دانـش آموزان رابطه وجود دارد"، برای سنجش این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و بررسی آماری نشان داد که درسطح اطمینان ٩٩ درصد و بالاتر بین این دو متغیر دخیل رابطـه ی معناداری وجود دارد، زیرا گروه همسالان نقش بـسیار مهمـی در جامعـه پـذیری سیاسـی و مشارکت فرد در جامعه دارند، افراد را برای ایفای مسئولیت های گو ناگون آماده می سازند و به آنها می آموزند که با مشارکت در روند تصمیم گیری اجتماعی و سیاسی می تواننـد در تعیـین سرنوشت کشور خود شرکت کنند.
برای سنجش این فرضیه از ضـریب همبـستگی پیرسون استفاده شده است و بررسی آماری این متغیر نشان می دهد که در سطح اطمینان ٩٩ درصد و بالاتر بین مطالب کتاب درسی ، نوع برخورد مسئولان و دبیران و گرایش سیاسی دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود دارد."