چکیده:
ضرورت دسترسی به اطلاعات روز در مجامع علمی و دانشگاهی و توسعة روزافزون شبکههای تخصصی در سطح جهانی توجه محافل علمی را به گسترش آموزش زبان خارجی یا قرار دادن زبان ملی خود در فهرست زبانهای قابل تعلیم خارجی جلب کرده است. در این زمینه با توجه به نقش مدرسان آموزش زبان در شناساندن نحوة برقرارکردن ارتباط به زبان دیگر، به مدرسانی نیاز داریم که علاوه بر دانش رشته خود از نگرش و مهارت لازم برای استفاده از فناوریهای جدید در کلاس یا اساسا تدریس در فضای مجازی برخوردار باشند. ایجاد رشته تربیت مدرس آموزش مجازی زبان خارجی میتواند گامی اساسی برای مشارکت فعال در اجتماعات تخصصی داخلی و بینالمللی و اقدامی موثر در برای رشد و توسعه هویت علمی و فرهنگی کشور به شمار آید. در این تحقیق پس از معرفی هشت شاخص مطرح در تربیت مدرس آموزش زبان خارجی با فرض اینکه مدرسان کنونی زبانهای خارجی از شناخت زبانی مناسب و تسلط بر هر دو زبان بهرهمند هستند، میزان آمادگی ذهنی و تواناییهای دیجیتالی آنها برای شرکت در دورههای آموزشی و شروع آموزش الکترونیکی رشته خود با استفاده از پرسشنامههای محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. 68 نفر از اعضای هیئت علمی زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و فارسی در هفت دانشگاه مختلف در این تحقیق شرکت کردند. اطلاعات حاصله پس از تعیین اعتبار علمی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و مشخص شد، اگرچه امکانات و تواناییهای فردی مدرسان زبان از سطح متوسط بیشتر به نظر میرسید، میزان آشنایی آنها با ابزارهای آموزش از دور برای شروع آموزش الکترونیکی رشته آنها در سطح قابل قبولی نیست و علیرغم تمایل نسبی به شرکت در دورههای آموزشی آشنایی با تهیه محتوا و تدریس تحت وب، آمادگی ذهنی لازم برای شرکت در این دوره در مجموع دانشگاههای مورد مطالعه در این تحقیق وجود نداشت. با توجه به تعدد شاخصهای مطرح در طرح تربیت مدرس آموزش مجازی زبان و نقش خاص زبانهای خارجی در توسعه مجامع تخصصی علمی و فرهنگی، برنامهریزی برای ایجاد رشته تربیت مدرس آموزش زبان خارجی ضروری به نظر میرسد.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل باید در تربیت مدرسان زبان خارجی به اهمیـت تشخیص ظرفیت نهفته فناوری در کاهش بار کلاسی وافزایش مشارکت آموزشی توجه کرد و آنها را 1 Armstrong 2 The State University of New York (SUNY) 3 Frederickson, Pickett, Pelz,Swan & Shea 4 Tella 5 Zhao 6 Young & Bush متوجه نقش اساسی آموزش تحت وب در سوادآموزی، کسب اطلاعات و تعمیق مهارتهای آموزشـی نمود باید نقش مدرسان در تهیه محتوای الکترونیکی مناسب برای آموزش زبان مشخص شـود و بـه آنها یاد داد چگونه مبانی آموزش را با طرح سؤالات مناسب ، راهنماییهای لازم و راهکارهای کسـب مهارتهای زبانی در یک درس نامه الکترونیکی تلفیق کنند و هیچ گاه به کار خود بسنده نکنند، بلکه در هر بار تدریس بازتاب کار خود را در دانشجویان و یادگیری آنها ببینند و بعد از دریافت نظرات آنها و تفکر در زمینۀ کار خود به تغییر بخش های مختلف و بهبود عملکرد خود بپردازند."