چکیده:
هدف مطالعه حاضر پیش بینی عملکرد شغلی معلمان براساس مدل کیفیت زندگی کاری والتون می باشد. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد ٣٣٨ نفر از معلمان ابتدایی زاهدان از طریق دو پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون و عملکرد شغلی پاترسون مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه هم زمان با کمک نرم افزار SPSS٢١ استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت ؛ بین کیفیت زندگی کاری و مولفه های آن (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم ، قانونگرایی سازمان ، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت های انسانی) با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (٠٠١>p). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه هم زمان نیز نشان داد که تمام مولفه های کیفیت زندگی کاری به جز مولفه تامین فرصت رشد و امنیت مداوم توان پیش بینی عملکرد شغلی معلمان را دارند (٠٠٥>p). باتوجه به یافته ها، مدیران میتوانند با اتخاذ راه کارهای مناسب ، مولفه های مهم کیفیت زندگی کاری معلمان را ارتقا داده و شرایط لازم جهت بهبود کیفیت ارایه خدمات و بهره وری آنهارافراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت ؛ بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفه های آن (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم ، قانونگرایی سازمان ، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت های انسانی) با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (٠٠١>p).
جدول ٢- گزارش توصیفی نحوه پاسخگویی آزمودنیها به متغیرهای پژوهش حداقل حداکثر متغیر میانگین SD میانگین میانگین پرداختمنصفانهوکافی 0/57 4/05 5 2/67 محیط کار امن 0/44 4/41 5 3/33 فرصت رشد و امنیت مداوم 0/42 4/44 5 3 قانون گرایی 0/657 4/22 5 2/5 وابستگی اجتماعی زندگی کاری 0/45 4/41 5 3/33 فضای کلی زندگی 0/46 4/39 5 3/33 انسجام اجتماعی 0/53 4/28 5 2/5 توسعه قابلیت های انسانی 0/46 4/28 5 2/75 کیفیت زندگی کاری کلی 0/29 4/31 4/84 3/35 عملکرد شغلی 0/43 4/11 5 2/93 یافته های جدول ٢ نشان می دهد که میانگین تمام متغیرهای مورد مطالعه بالاتر از میانگین نظری قرار دارد که بیانگر آن است وضعیت معلمان مورد مطالعه در متغیرهای فوق مناسب (بالاتر از حد متوسط ) می باشد.
یافته های مطالعات عزیزی نژاد و همکاران (١٣٩٤)، اسماعیلی لهمالی (١٣٩٢)، الماسی و همکاران (١٣٩٠)، سلطانی و داستانی (١٣٩٠)، نعیمی و همکاران (١٣٩١)، حسینی و همکاران (١٣٨٩)، خردمند و همکاران (١٣٨٩)شهبازی و همکاران (١٣٨٨)، احمدی و همکاران (١٣٨٨)، کوبندرانت و همکاران (٢٠١٣)، نوهام و همکاران (٢٠١٢)، صباریراجان و گیتانجالی (٢٠١١)، هایرلازریل ١ وهمکاران (٢٠١٠)، بهورز٢ (٢٠٠٧)، لوسیز (٢٠٠٥)، نیز نشان داد بین کیفیت زندگی کاری با عملکرد شغلی کارکنان رابطۀ مثبت وجود دارد."