چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه دینداری و سرمایه خانوادگی (سرمایه اجتماعی- سرمایه فرهنگی) با سازگاری اجتماعی است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه ارومیه بود که 380 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه ارومیه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دینداری براساس مدل گلارک و استارک؛ پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (بخش سازگاری اجتماعی) و پرسشنامه سرمایه خانوادگی است. استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی با مولفه های اصلی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمونt مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد دینداری با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار دارند (56/.)، در حالی که بین ابعاد دینداری و ابعاد سرمایه خانوادگی (سرمایه فرهنگی و اجتماعی) در برخی از ابعاد رابطه معنادار وجود دارد (عاطفی، 0/18) و در دیگر ابعاد رابطه معنادار مشاهده نشد (پیامدی، 8%). هم چنین رابطه بین سرمایه خانوادگی و سازگاری اجتماعی مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای اعتقادی و پیامدی از ابعاد دینداری و سرمایه فرهنگی از ابعاد سرمایه خانوادگی می توانند سازگاری اجتماعی دانشجویان را به شکل معناداری پیش بینی کنند. نتایج آزمون t حاکی از آن است که در این زمینه سازگاری اجتماعی، تفاوت های جنسیتی معناداری مشاهده نشده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اعمال و باورهای مذهبی و سرمایه خانوادگی در سازگاری اجتماعی افراد نقش موثری دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش شلودرمن و همکاران (٢٠٠١) درمورد ٤٤٣ دانشجوی دختر و پسر بیانگر آن است که بین تعهد دینی ، دینداری درونی و اعمال مذهبی با سازگاری روان شناختی و اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، به طوری که دینداری درونی و تعهد دینی از جمله بهترین پیش بینی کننده های سازگاری اجتماعی در این دانشجویان هستند.
جدول ٤: شاخص های جمعیت شناختی نمونه تحقیق (٣٨٠=n) متغیر مقوله فراوانی درصد پسر 48/7 185 جنسیت دختر 51/3 195 ١٥ تا ٢٠ 44/2 168 سن ٢١ تا ٢٥ 51/3 195 ٢٦ به بالا 4/5 17 ١٠٠ تا ٥٠٠ هزار تومان 16/8 64 ٥٠١ تا ١ میلیون 37/1 141 در آمد خانواده ١ میلیون تا ا و ٥٠٠ میلیون 36/1 137 ١ و ٥٠٠ میلیون به بالا 10/0 38 12/4 47 1 19/2 73 2 تعداد فرزندان 39/2 149 3 29/2 111 4 دیپلم و کمتر 81/3 309 تحصیلات پدر فوق دیپلم و لیسانس 15/5 59 لیسانس به بالا 3/2 12 دیپلم و کمتر 92/1 350 تحصیلات مادر فوق دیپلم و لیسانس 6/3 24 لیسانس به بالا 1/6 6 سوال ١: آیا بین مولفه های دینداری و سازگاری دانشجویان رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ گویی به این سوال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ٥ گزارش شده است .
سؤال ٢: آیا بین مولفه های دینداری و سرمایه خانوادگی دانشجویان رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ گویی به این سؤال از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ٦ گزارش شده است ."