چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش تعاملی جهت گیری هدفی دانش آموزان در رابطه بین الگوی تدریس مدیریت بر آموزش بهرنگی و اضطراب امتحان دانش آموزان پرداخته است. روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. داده های مطالعه با استفاده از روش کمی و مشخصا پرسشنامه جمع آوری شد که مشتمل بر پرسشنامه الگوهای یادگیری سازگار برای اندازه گیری جهت گیری هدف کلاس، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه محقق ساخته الگوی مدیریت بر آموزش بر اساس الگوی مدیریت بر آموزش بهرنگی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه مقطع متوسطه شهرستان بهارستان است که از بین آن ها با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی و بر اساس فرمول های تعیین حجم نمونه، 150 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل اطلاعات حاصل شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و متعاقبا تحلیل رگرسیون تعاملی نشان می دهد که اولا بین هر دو متغیر کاربرد الگوی مدیریت بر آموزش و جهت گیری هدفی دانش آموزان با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد و ثانیا جهت گیری هدفی، نقشی تعاملی در رابطه بین کاربرد الگوی مدیریت بر آموزش و اضطراب امتحان ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:
"به همین منظور در تحقیق حاضر علاوه بر رابطـه بین مدیریت معلمان بر آموزش با اضطراب امتحان دانش آموزان ، نقش تعدیلی این متغیر نیز مورد توجه قرار گرفته اسـت و با استفاده از تحلیل های چند متغیره ، مطالعه این روابط مدنظر قرار گرفته است .
بررسی رابطة بین روش تدریس معلمان و مشخصا الگوی مدیریت بر آموزش بهرنگی با اضطراب امتحان دانش آموزان نشان می دهد که کاربرد بیشتر این الگو باعث می شود دانـش آمـوزان اضـطراب کمتـری را تجربـه مـی کننـد.
وقتی دانش آموزان درس را برای درک و فهم شخصی و کسب بینش (جهت گیری هدفی تسلط محور) یاد می گیرند، در هنگام امتحان ، اضـطراب کمتـری دارند و زمانی که هدف آن ها از یادگیری نشان دادن توانایی های خود بـه دیگـران و رقابـت (عملکـردی ) و یـا اجتنـاب از قضاوت های منفی دیگران در رابطه با خود است (اجتنابی )، هنگام امتحان اضطراب بیشتری را تجربـه مـی کننـد (هـالیمن و سینکو، ٢٠١٠؛ تقی نسب ، ١٣٩٣؛ رعایی ، ١٣٨٦).
Elliot & McGregor رفتار معلمان و جهت گیری آنان را در کاهش و یا افزایش اضطراب امتحـان تعـدیل کننـد کـه جهـت گیـری هـدفی دانـش آموزان از مهمترین آنها است (پوتوین و همکـاران ١، ٢٠١٠).
هم چنین جهت گیری تسلط محوری دانش آموزان و اجتناب از کار به طور منفی مستقیم و غیر مستقیم از طریق جهت گیری هدفی معلمان با اضطراب امتحان در ارتباط است و استفاده معلم از جهت گیری هدف تسلط محور در کلاس درس منجر به این می شود که دانش آموزان بتوانند، جهت گیری هدفی خود را تطابق دهند که نتیجـه آن کـاهش اضـطراب امتحـان اسـت (دویی و همکاران ، ٢٠١٢)."