چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری اصـیل مـدیران در میـزان دلبسـتگی شـغلی معلمـان مـدارس ابتـدایی شـهر همـدان می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پـژوهش کلیـه معلمـان مـدارس ابتـدایی شـهر همدان در سال تحصیلی ٩٤-٩٥ می باشد که تعداد آن ها ١٥٤٢نفر بوده است و با اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصـادفی طبقه ای نسبی ٣١٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده برای سنجش رهبری اصیل از پرسشنامه آولیو و همکاران (٢٠٠٧) و برای سنجش دلبستگی شغلی پرشنامه کانونگو(١٩٨٢) استفاده شده اسـت .روش آمـاری بـه کـار گرفتـه شده ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون می باشد. نتایج یافته نشان داد که میزان استفاده از سـبک رهبـری اصـیل در بـین مدیران مدارس ابتدایی بالاتر از حد متوسط است .
خلاصه ماشینی:
"Hassan & Ahmed 13 با توجه به شرایط سازمان ها و لزوم بازنگری در پارادایم های مدیریت و رهبری آن ها در راستای توجه بـه جنبـه هـا و نقاط قوت و مثبت کارکنان و سازمان و نیاز به وجود رهبری که خـود مظهـر مثبـت گرایـی و اشـاعه دهنـده آن در سراسـر سازمان باشد، بررسی و شناسایی ارتباط بین رهبری اصیل و دلبستگی شغلی معلمان به عنوان دو عامل تأثیر گذار بـر ارتقـای کمی و کیفی عملکرد معلمان در مدارس ، محور اصلی این پژوهش قرار گرفته است ، لذا در همین راستا با توجه بـه اهمیـت نیروی انسانی در سازمان های آموزشی کشور به ویژه سازمان آموزش و پرورش ، این پژوهش با هدف پیش بینی رابطه بـین رهبری اصیل با دلبستگی شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان انجام گرفت .
از آن جا که مدارس یکی از مهم ترین سازمان های جامعه می باشند و وظیفه خطیر تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه را بر عهده دارند، ارائه راهکار هایی برای افزایش پیوند و علاقه معلمان نسبت به شغل خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است یکی از عوامل مؤثر در شکل گیری دلبستگی شغلی در معلمان را براساس یافته های بدست آمده از پژوهش می توان سبک رهبری اصیل دانست که با استفاده از عناصر شفافیت رابطه ای و پردازش متوازن اطلاعات با همکاران خود می تواند میزان دلبستگی شغلی در معلمان را بالا ببرد."