چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تحلیل روابط ساده و چندگانه بین مهارت های تفکر با قابلیـت هـای کـارآفرینی و حـل مسـاله در دانشجویان دانشگاه کاشـان و علـوم پزشـکی کاشـان بـود. نـوع پـژوهش از نظـر هـدف کـاربردی و از نظـر اجـرا توصـیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی کاشان به تعداد ٩٢٥٣ نفـر بـود که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ، ٢٦٩ نفر بدست آمد. ابـزار گـردآوری اطلاعات در این تحقیق ، سه پرسشنامه مهارت تفکر در قالب ٣٥ سوال بسته پاسخ در پـنج مولفـه ، پرسشـنامه اسـتاندارد حـل مساله در قالب ٢٥ سوال بسته پاسخ در چهار مولفه و پرسشنامه کـارآفرینی در قالـب ٣١ سـوال بسـته پاسـخ در چهـار مولفـه بر اساس مقیاس ٥ درجه ای لیکرت بود. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط کارشناسان تایید شد. پایایی پرسشنامه هـا از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت تفکر ٠.٨٣، کارآفرینی ٠.٧٩ و حل مساله ٠.٩١ برآورد گردید. تجزیه و تحلیـل داده ها در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون و آزمون t) با استفاده از نرم افزار آماری spss نسـخه ١٨ انجام گرفت . یافته ها نشان داد میانگین هر یک از مولفه های مهارت های تفکر، مهارت های کارآفرینی و قابلیـت هـای حل مساله در دانشجویان بالاتر از حد متوسط بود. بین مهارت های تفکر با مهارت های کارآفرینی و حل مساله دانشـجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین مهـارت هـای تفکـر، کـارآفرینی و حـل مسـاله دانشـجویان دانشـگاه کاشـان و علـوم پزشکی تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"000 جدول رگرسیون نشان داد از بین مؤلفه های مهارت های تفکر به جزمؤلفه های کلان نگری (٠٠٦=B و ٠١٩=P) بقیـه مولفه ها قابلیت پیش بینی کارآفرینی دانشجویان را دارند و می توانند در مدل رگرسیونی قرار گیرند.
در زمینه کارآفرینی نتایج نشان می دهد دانشجویان بیشتر به آینده فکر می کنند تا به حال و گذشته ، اعتقاد دارند با تلاش کافی می توانند موفق باشند، در هر کار و فعالیت تمایل دارند نتیجه کار خود را با نتیجه کار دیگران مقایسه نمایند، ترجیح می دهند شخصا مسئولیت حل مشکلات خود را از طریق تلاش شخصی خود به عهده بگیرند، برای بهبود کار و عملکرد خود از انتقادات دیگران استفاده می کنند، در مقابل مسائل و مشکلات آنی تسلیم نمی شوند، به طرح های جدید فکر می کنند، به حل مسائل پیچیده و مبهم که نیاز به تفکر دارند علاقمند هستند، از تغییرات استقبال می کنند، استقلال فکری را در موفقیت موثر می دانند و به انجام کارها و وظایفی که ریسک حساب شده دارد رغبت نشان می دهند.
آزمون تی مستقل نشان داد بین مهارت های تفکر، کارآفرینی و حل مساله دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Creativity among entrepreneurship students: comparing engineering and business education."