چکیده:
این پژوهش با عنایت به اهمیت آمادگی جسمانی به عنوان عامل مهم درسلامت جسمانی وبهداشت روانی وکارآیی افراد در محیط شغلی وبا هدف بررسی وضعیت آمادگی جسمانی دانشجویان دانشگاه ارومیه وهمچنین ارائه نورم امتحانی جهت ارزیابی میزان فعالیت افراد در کلاس های تربیت بدنی عمومی یک طراحی واجرا گردیده است .درپایان دو نیم سال تحصیلی آزمون های آمادگی جسمانی از دانشجویان دختر وپسر دانشگاه ارومیه که واحد تربیت بدنی عمومی‹1› را اخذ نموده بودند به عمل آمد.کلیه اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته وشاخص های گرایش مرکزی وپراکندگی ودیگر خصیصه های آماری ،نتایج استخراج وپس از تغییر یافته ها با نتایج پژوهش های مشابه در دانشگاه های تهران وتبریز مقایسه گردید.
خلاصه ماشینی:
"روششناسی تحقیق روش اجرای پژوهش از نوع توصیفی و نورمگیری بوده که به عنوان تحقیق نظری-کاربردی در پی تعیین سطح آمادگی جسمانی دانشجویان دانشگاه ارومیه،تعیین میزان همبستگی آزمونهای مورد استفاده جهت سنجش قوای جسمانی با عواملی نظیر قد،وزن و سن و در نهایت ارائه نورم امتحانی ویژهء دانشگاه ارومیه بود که طی دو نیمسال متوالی در سال تحصیلی 75-76 اجرا گردید.
بحث و نتیجهگیری با مقایسهء میانگین نتایج آزمونهای مشترک بین پسران و دختران شرکتکننده،ملاحظه گردید که در کلیهء موارد آزمون پسران به نتایج بالاتری نسبت به دختران دست یافتند که به غیر از مورد انعطافپذیری،در بقیهء موارد این نتایج با توجه به برتری مردان نسبت به زنان در مورد عواملی چون قدرت و استقامت عضلانی و توان انفجاری نتیجهای قابل پیشبینی بود که با یافتههای علمی در این مورد همخوانی دارد.
در مورد عامل انعطافپذیری هرچند که در نظر اول دختران شرکتکننده باید در (1)- Aapher این مورد برتری نشان میدادند ولی احتمالا به دلیل عدم دسترسی به امکانات و فقر حرکتی ناشی از محدودیتهای اجتماعی در مورد ورزش بانوان برتری ساختاری ژنتیک زنان در این مورد تحت الشعاع اثر تمرین و همچنین رواج بیشتر فعالیتهای بدنی به صورت آزادتر در بین پسران دانشجو قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-مقایسهء ضریب همبستگی مواد آزمون و متغیرهای قد،وزن و سن آزمودنیهای دختر و پسر با ملاحظهء نتایج آزمونها،مشخص گردید که ضعیفترین عملکرد یا اجرا در زمینهء استقامت عضلانی کمربند شانهای(بارفیکس)و سرعت و چابکی(دوزیگزاگ)پسران بود و ازاینرو بهتر است در تنظیم محتوای کلاسهای عملی،فعالیتهای بیشتری گنجانده شود."