چکیده:
این مطالعه از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است که هدف آن تاثیر افزایش مهارت های آماری نظیر توانایی انتخاب آزمون های آماری، انجام آنها با نرم افزار SPSS و تفسیر خروجی های نرم افزار در نگرش دانشجویان به پژوهش می باشد. جامعه آماری دانشجویان رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری دانشگاه پیام نور آبادان در مقطع کارشناسی می باشند. به صورت تصادفی نگرش به پژوهش 40 دانشجو که در درس کاربرد کامپیوتر در علوم اجتماعی در نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 ثبت نام کرده بودند پیش و پس از آموزش بررسی شد. برای سنجش نگرش از مقیاس نگرش به پژوهش استفاده گردید. این مقیاس شامل خرده مقیاس های نگرش به سودمندی برای حرفه، اضطراب، نگرش احساسات عاطفی مثبت به پژوهش، مرتبط بودن به زندگی و سختی پژوهش می باشد. از آزمون t زوجی برای پاسخ به سوال های پژوهش استفاده گردید که نتایج نشانگر افزایش نگرش مثبت به پژوهش برای خرده مقیاس های نگرش به سودمندی برای حرفه، احساسات عاطفی مثبت به پژوهش و مرتبط بودن پژوهش به زندگی و همچنین مقیاس کلی نگرش به پژوهش بود. برای خرده مقیاس های نگرش به اضطراب و سختی پژوهش اختلاف معنی داری پیش و پس از آموزش دیده نشد.
خلاصه ماشینی:
"1- Attitude Toward Research جدول ١:آزمون t زوجی برای تفاوت نگرش به پژوهش خرده مقیاس ها پس و پیش از دوره آموزشی خرده مقیاس پیش آزمون پس آزمون تفاوت زوجی آزمون زوجی sig t* SD M SD M SD M سودمندی در حرفه 50/25 8/81 56/77 4/93 6/52 7/33 5/63 0/000 اضطراب 23/7 8/91 25/12 8/38 1/42 11/4 0/79 0/434 احساسات عاطفی مثبت 36/25 10/51 44/47 8/42 8/22 8/81 5/9 0/000 مرتبط بودن به زندگی 15/95 5/38 18/60 6/12 2/65 4/21 3/98 0/000 سختی 9/57 4/34 11/12 4/37 1/55 5/52 1/77 0/084 *درجه آزادی٣٩ همانطور که از جدول ١دیده میشود میانگین های نگرش به خرده مقیاس های ATR و در پس آزمون بیشتر از میانگین نمرات آنها در پیش آزمون است .
1- Bartz طبق یافته های این تحقیق افزایش مهارت های آماری نظیر آزمون سازی، تحلیل داده ها با نرم افزار آماری و همچنین نحوه تحلیل خروجیهای به دست آمده و گزارش آنها باعث تغییر نگرش به پژوهش برای خرده مقیاس های نگرش به سودمندی در حرفه ، نگرش به احساسات عاطفی مثبت به پژوهش و نگرش به مرتبط بودن پژوهش با زندگی میشود و برای خرده مقیاس های اضطراب و سختی پژوهش پیش و پس از دوره آموزشی اختلاف معنیداری مشاهده نشد.
بنابراین باتوجه به اینکه معمولادروس آمار و روش تحقیق در کشور به صورت جداگانه ای ارائه میشوند و اغلب دانشجویان در پیوند مفاهیم این دو درس دچار سردرگمی میباشند،لذا پیشنهاد میشود که برای تمامی رشته های تحصیلی واحدی عملی جهت افزایش مهارت های آماری بدون ریاضیات همراه با نرم افزارهای آماری در نظر گرفته شود تا ضمن ایجاد نگرش مثبت به پژوهش در دانشجویان ، محتملاعملکرد پژوهشی آنها نیز افزایش یابد."