چکیده:
محیـط پژوهش محـور در دانشـگاه ها و موسسـه های آمـوزش عالـی ، نقـش مهمـی در تحقـق اهـداف پژوهشـی آمـوزش عالـی ایفـا میکنـد؛ به نحـوی کـه در صـورت بـالا بـودن کیفیـت آن ، دانشـجویان تحصیـلات تکمیلـی ، ضمـن تعامـل موثـر بـا اسـتاد راهنمـا، احسـاس کارآمـدی بالایـی نیـز در پژوهـش خواهنـد داشـت . هـدف اصلـی مقالـه حاضـر، ارائـه و آزمـون الگـوی تبیین کننـده خودکارآمـدی پژوهشـی دانشـجویان تحصیـلات تکمیلـی رشـته های علـوم انسـانی در محیـط پژوهش محـور اسـت . روش پژوهـش ، به لحـاظ هـدف ، کاربـردی و از نظـر شـیوه گـردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبسـتگی اسـت کـه به طـور خـاص از الگویابـی معـادلات سـاختاری اسـتفاده کـرده اسـت . جامعـه پژوهـش را تمامـی دانشـجویان رشـته های علـوم انسـانی مقطـع تحصیـلات تکمیلـی دانشـگاه های غـرب کشـور )ایـلام ، کرمانشـاه ، خرم آبـاد، کردسـتان ( در سـال ١٣٩٥ تشـکیل داده کـه بـا شـیوه نمونه گیـری طبقـه ای متناسـب بـا حجـم ، تعـداد ٤٨٢ نفـر به عنـوان نمونـه انتخـاب شـده اند. داده هـا بـا سـه ابـزار اسـتاندارد روا و پایـا جمع آوری و برای آزمون الگوی پژوهش از نرم افزار SPSS و LISREL اسـتفاده شـده اسـت . نتایج ، نشـان می دهنـد کـه بیـن متغیرهـای پژوهـش به لحـاظ آمـاری ، رابطـه معنـاداری وجـود دارد. بالاتریـن ضریـب همبسـتگی بین محیط پژوهش محور و کیفیت تعامل اسـتاد _ دانشـجو ) ٠٦١=r( و پایین ترین ضریب بیـن محیـط پژوهش محـور و خودکارآمـدی پژوهـش )٠١٧=r( محاسـبه شـده اسـت . نتایج تحلیل مسـیر نشـان می دهنـد کـه محیـط پژوهش محـور دارای اثـر مثبـت و معناداری بـر خودکارآمدی پژوهـش )٠.٣٨ =β( و کیفیت تعامل اسـتاد _ دانشـجو )٠٥٧=β( اسـت و همچنین از طریق متغیر کیفیت تعامل اسـتاد _ دانشـجو، اثر غیرمسـتقیم معناداری بر خودکارآمدی پژوهش )٠٢١=β( دارد. نتایج ، حاکی از تفاوت الگـوی مفـروض در بیـن دانشـگاه های موردمطالعـه اسـت .
خلاصه ماشینی:
"ایـن پژوهش هـا در بافـت دانشـگاه هایی متفـاوت بـا دانشـگاه های ایـران انجـام شـده اند؛ بنابرایـن ، ایـن پرسـش مطـرح می شـود کـه وضعیـت هریـک ارائه و آزمون الگوی از مؤلفه هـای پژوهـش در دانشـگاه های دولتـی ایـران چگونـه اسـت ؟ آیـا الگـوی مفـروض پژوهـش بـا متغیرهـای سـه گانه ، بـرازش مناسـبی دارد؟ آیـا بیـن متغیرهـای پژوهـش در دانشـگاه های کشـور ارتبـاط معنـاداری وجـود دارد؟ پژوهش هایـی کـه دربـاره متغیرهـای بـالا انجـام شـده اند، به طـور هم زمـان و در قالـب یـک الگـو نبوده انـد، بلکـه هریـک به صـورت جداگانـه متغیرهـا را مطالعـه و مـورد بررسـی قـرار داده و کمتـر پژوهشـی نقـش هم زمـان متغیرهـا را بررسـی کـرده اسـت ؛ بنابرایـن ، ایـن مسـئله مطـرح اسـت کـه آیـا می تـوان الگـوی مفـروض مقالـه حاضـر )شـکل شـماره ١( را به عنـوان الگـوی علـی تأثیـر فضـا و محیـط پژوهش محـور بـر کیفیـت تعامـل اسـتاد راهنمـا _ دانشـجو و خودکارآمـدی پژوهشـی دانشـجویان تحصیـلات تکمیلـی معرفـی کـرد؟ و آیـا الگـوی مفـروض پژوهـش در بین دانشـگاه های موردمطالعـه ، بـرازش متفاوتـی دارد؟ 1.
به این ترتیـب ، ایـن مقالـه درصـدد اسـت کـه بـا آزمـون الگـوی مفـروض ، پشـتوانه ای شماره ٤پژوهشـی بـرای حمایـت از محیـط پژوهش محـور دانشـگاه ها و تأثیـر آن بـر کیفیـت تعامـل اسـتاد _ دانشـجو و خودکارآمـدی پژوهشـی دانشـجویان فراهـم کنـد و از ایـن طریـق ، نگاه هـا بـه ایـن متغیرهـای مهـم را تـا حـدودی حسـاس تر و موشـکافانه تر نمایـد.
Paterson & Crawford دانشـگاهی هسـتند، بی شـک می تـوان مدعـی شـد کـه کیفیـت تعامـل اسـتاد راهنمـا _ دانشـجو١ و خودکارآمـدی پژوهشـی ٢ دانشـجو در انجـام پژوهش هـای پایان نامـه ای ، ازجملـه مهم تریـن پیامدهـای چنیـن محیطـی اسـت کـه در ایـن پژوهـش بـه آن هـا پرداخته شـده اسـت ."