چکیده:
یکی از راه های شناسایی ویژگی های فرهنگی هر قومی مطالعه پوشاک آن هاست. پوشاک سنتی در هر جامعه ای می تواند نشان دهنده هویت و فرهنگ آنان باشد. پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کاربرد فراوانش ارزشمند ترین سرمایه فرهنگی آن ها است و بعد بصری هویت اجتماعی و فرهنگی این قوم را نشان می دهد. مهم ترین مشخصه پوشاک بلوچ، سوزن دوزی آن است که بر لباس های زنانه دوخته می شود. نقوش هندسی این هنر ارزش های نمادین فرهنگ و هویت پیشین عشایری این قوم را نشان می دهد. در میان هیچ قوم عشایری دیگری در ایران این گونه نقوش هندسی بر پوشاک تبلور نیافته است. از طرف دیگر در سال های اخیر تعیین نشان فرهنگی شهرها و اقوام مختلف که بتواند به صورتی موجز در راستای اهداف توسعه ای، معرف کلیت فرهنگ منطقه باشد مورد توجه قرار گرفته است. تعیین این نماد فرهنگی به پایداری و حفظ هویت قوم مزبور کمک کرده و به شناسایی و شهرت فرهنگ مورد نظر منجر خواهد شد. کاربرد فراوان سوزن دوزی بلوچ بر پوشاک می تواند به عنوان مهم ترین نشانه هویتی و فرهنگی قوم بلوچ تعیین شود. هدف این مقاله بررسی تاثیر فرهنگ و هویت عشایری بر تزئینات پوشاک زنانه بلوچ و بیان دلایل تناسب این هنر با نشان فرهنگی آن است. فرضیه این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی مورد ارزیابی و اثبات قرار گرفته است. در نتیجه این مطالعات مشخص شد که سوزن دوزی می تواند نماینده نشان و هویت بصری فرهنگ بلوچ باشد.
Cities reflect their residents’ beliefs, life styles as well as historical and cultural evolutions; they have been generally transformed into tourist centers since the Industrial Revolution and become soon the major tourist destinations due to their particular characteristics. An urban landscape is knowledge about the concept of city gained by citizens who have resided in that particular environment throughout history and developed a meaningful relationship with natural and artificial bodies of the environment, which plays a crucial role in the continuation of their reasonable life. An urban landscape significantly puts an accurate interpretation on qualities and consequently reproduces those qualities which link old and new values of the city together, resulting in the maintenance of natural relationship of humans with their urban environment and provision of an inhabitable area. A tourist landscape as the part of urban landscape can be regarded as a new field in urban studies literature. It has been separated from perception of urban bodies, and has dealt with development of emotional relationship between cities and visitors, mental stabilization of urban landscape and development of objective relationship while increasing tendency of residents to live in their own residence. Drawing a true line of communication between urban symbols with regard to the quality of visitors’ perception and tranquility of residents can create a constant image that sticks in visitors’ minds and develop a mental and objective relationship between cities and tourists, which can be called the landscape of urban tourism. The present article aims at providing the exploration of the landscape of urban tourism as well as stressing the importance of drawing urban tourism in terms of urban and cultural landscape considering the quality of tourists’ experience and the requirement of the residents’ tranquility. In this regard, Tehran has been chosen as the case study and the research method is based on discovery, observation, description and analysis.