چکیده:
این تحقیق به بررسی وتوصیف، بررسی سبک رهبری ،توانایی ها ونحوه ی عملکرد مربیان فوتبال باشگاه های لیگ اول ودوم بزرگسالان کشور‹جام آزادگان›،پرداخته است.همچنین به دنبال بررسی وجود ارتباط معنی داربین ویژگی های فردی ‹سن ،مدرک تحصیلی،درجه ی مربیگری ،سابقه ی مربیگری ،سابقه بازیگری ،تعدادکلاس های توجیهی گذرانده› با سبک رهبری ،توانایی ایجاد حالت سبکبالی ،توانایی رهبری ،توانایی برقراری ارتباط وانتقال مؤثر پیام به بازیکنان ونحوه ی عملکرد مربیان در مواجهه با مسائل ومشکلات موجود درحرفه ی مربیگری بوده است. جامعه ی آماری این تحقیق ،برابر با نمونه ی آماری است وشامل مربیان فوتبال باشگاه های لیگ اول ودوم کشور ‹72 نفر› می باشد.ابزار گرداوری اطلاعات چند پرسشنامه گوناگون ‹ویژگی های فردی ، سبک رهبری ،توانایی ایجاد حالت سبکبالی ونشاط در بازیکنان،نحوه ی عملکرد در مواجهه با مسائل ومشکلات مربیگری ،توانایی برقراری ارتباط وانتقال مؤثر پیام›می باشد که ضرایب اعتبار وروایی آنها محاسبه گردیده وتایید شده است.تجزیه وتحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی شامل شمارش فراوانی ومحاسبه ی درصد فراوانی وآمار استنباطی شامل آزمون آماری مجذور کای وآزمون T بوده است.
خلاصه ماشینی:
"Frast درواقع،سبک رهبری مربیان،توانایی برقراری ارتباط صحیح و انتقال پیام به بازیکنان،توانایی تنظیم انرژی بازیکنان و نحوهء عملکرد مربیان در مواجهه با مسائل و مشکلات مربوط به مربیگری بازیکنان،که مورد بحث این تحقیق است،از عوامل مؤثر بر میزان یادگیری و بازدهی بازیکنان میباشد،ازاینرو بدیهی است که در شرایط یکسان تغییر یکی از شرایط میتواند عامل مؤثری بر میزان موفقیت مربیان باشد.
روش و ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق جمعآوری اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخگویی به سؤالات این پژوهش و توصیف و تحلیل و تبیین ارتباط بین متغیرهای موردنظر،به صورت میدانی و کتابخانهای و به طریق زیر میباشد: -استفاده از پرسشنامه سبک رهبری که با اندک تغییرات و بهدست آوردن روایی و اعتبار،از کتاب مدیریت عمومی،تألیف دکتر مهدی الوانی اقتباس گردیده است; -استفاده از پرسشنامههای بررسی نحوهء عملکرد،انتقال پیام و ایجاد حالت سبکبالی که با اندک تغییرات و بهدست آوردن روایی و اعتبار،از کتاب روانشناسی ورزشی(راهنمای مربیان و ورزشکاران)،تألیف راینر مارتنز اقتباس گردیده است; -استفاده از پرسشنامهء اطلاعات فردی،تنظیم شده توسط محقق،که در راستای اطلاعات مورد نیاز درخصوص اهداف تحقیق بوده است.
جدول 9-توزیع فراوانی توانایی رهبری مربیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) در توصیف وضعیت توانایی"ایجاد حالت سبکبالی و نشاط در بازیکنان"توسط این مربیان،از تعداد 72 مربی مورد بررسی در این تحقیق،6 نفر(83%)در طبقهء"عالی"با کمترین فراوانی،25 نفر (7/34%)در طبقهء"متوسط"با بیشترین فراوانی،21 نفر(2/29%)در طبقهء"خوب"و 20 نفر(8/27%) دارای توانایی"ضعیف"در ایجاد حالت سبکبالی و نشاط در بازیکنان هستند.
جدول 11-توزیع فراوانی نحوه عملکرد مربیان در مواجهه با مسائل و مشکلات مربیگری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در توصیف وضعیت توانایی این مربیان در"برقراری ارتباط و انتقال پیام به بازیکنان"از تعداد 72 نفر مربی مورد بررسی در این پژوهش،46 نفر(1/68%)از این مربیان دارای توانایی"خوب"،16 نفر(2/22%)دارای توانایی"عالی"،و 7 نفر(7/9%)دارای توانایی"متوسط"میباشند."