چکیده:
بالندگی مدیران مدارس و اجرای برنامههای مرتبط با آن یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است که به گونه مستقیم و غیر مستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعه نیروی انسانی میشود. هدف این پژوهش تدوین الگویی مفهومی برای بالندگی مدیران مدارس ابتدایی استان فارس بود. این پژوهش پژوهشی کیفی بود که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 21 نفر از مدیران مدارس ابتدایی استان فارس انجام شد، برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی حاکی از 16 مقوله کلی است که این مقاله یافتههای مطالعه را در چارچوب مدل پارادایمی شامل: شرایط علی ( نیاز به بهبود مستمر، تغییر در دانش و دادههای بنیادی، مسایل مالی و رفاهی)، پدیده محوری (برنامه بالندگی مشارکتی)، راهبردها (ایجاد مراکز بالندگی در ادارات آموزش و پرورش، روشهای اجرایی مستقیم و غیر مستقیم)، زمینه ( جو باز و حمایتی، فرهنگ مشارکتی، فناوریهای نوین)، شرایط مداخلهگر (قوانین و مقررات تسهیل کننده، شایستگی مدرسان) و پیامدها ( بالندگی فردی و حرفه ای مدیران، موفقیت تحصیلی دانشآموزان، توسعه مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده و تربیت شهروند بالنده) تحلیل کرده است.
خلاصه ماشینی:
"کد گذاری انتخابی و خط سیر داستان فرآیند بالندگی مدیران مدارس نیاز به یادگیری مهارتهای تازه، همسویی با تحولت نوین، استفاده از تجارب موفق همکاران، نیاز به مشورت و استفاده از خرد جمعی در اتخاذ تصمیم، تحول در فلسفه تعلیم و تربیت، تحول در اهداف عالی آموزشوپرورش در دوره ابتدایی و یافتههای نوین در زمینه مدیریت آموزشی از جمله عواملی هستند که تدوین برنامههای بالندگی )تشکیل کمیته تخصصی بالندگی مدیران، نیازسنجی دقیق و تعیین اولویتهای بالندگی )با مشارکت مدیران(، تدوین شاخصهای بالندگی مدیران )با مشارکت مدیران(، تهیه برنامه آموزشی مناسب مطابق با استانداردهای مدیران مدارس در کلس جهانی )منطبق بر نیازهای بومی و با مشارکت مدیران(، انتخاب محتوی مناسب )غنی از یافتههای جدید علمیدر زمینه مدیریت آموزشی، افزایش مهارتهای مدیریت، قابل فهم و کاربردی(، ارزشیابی و بازنگری برنامههای بالندگی را ضروری ساخته است، هر چند عوامل مالی و رفاهی چون: تدوین بودجه عملیاتی مناسب جهت اجرای برنامهها، ارایه پاداش و مشوقهای لزم مادی و معنوی، تدارک امکانات رفاهی مناسب، در نظر گرفتن مکان و زمان مناسب اجرای برنامهها، پرداخت کارمزد مدیران بر اساس شایستگی و توانایی مدیریتی، در تدوین برنامهای اثربخش با مشارکت مدیران مدارس تاثیری بسزا دارد، برنامههای تدوین شده باید به شیوهای مناسب اجرا گردد تا پیامدهای مورد انتظار حاصل شود زیرا بهترین برنامهها اگر به درستی اجرا نشوند، حاصلی جز اتلف وقت نخواهند داشت، ایجاد مراکز بالندگی در ادارات آموزش و پرورش، اختصاص پستها و عناوین شغلی خاص برای انجام امور مربوط به بالندگی مدیران مدارس و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی متخصص در مراکز بالندگی مدیران مدارس به همراه استفاده از روشهای اجرایی خاصی چون: شرکت در کلسهای آموزش ضمن خدمت، تحصیل همزمان با کار در دانشگاه، خواندن مقاله ها و کتاب های مرتبط با شغل، عضویت در گروههای گوناگون رسمی و غیر رسمی، مشارکت فعال در برنامه تیمهای پژوهشی، شرکت در کنفرانسها و کارگاههای بین المللی، ملی و ناحیه ای بهصورت حضوری و مجازی، مربی گری، شرکت در جلسه های گروههای همگن و شرکت در موقعیتهای شبیه سازی شده، از راهبردهایی است که برای اجرای اثربخش برنامهها میتواند مورداستفاده قرار گیرد."