چکیده:
از بین تعداد 500 نفر دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد که در نیمسال دوم 1378-1379 درس تربیت بدنی عمومی را اخذ کرده بودند ،تعداد 60 نفربه طور تصادفی ساده انتخاب ومجددا به صورت تصادفی ساده به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند هرسه گروه درابتدای کار در پیش آزمون شرکت کردند.سپس مقرر شد گروه اول هیچ گونه فعالیت خاصی انجام ندهد وگروه دوم به مدت 18 جلسه ،هفته ای سه جلسه وهر جلسه به مدت 15 دقیقه مهارت پرتاب آزاد بسکتبال را عملا تمرین کند وگروه سوم به مدت 18 جلسه ،هرهفته سه جلسه ودرهرجلسه ابتدا 5/7 دقیقه به صورت تصویر پردازی ذهنی در محیطی آرام ونیمه تاریک پرتاب آزاد بسکتبال رادر خیال تمرین کنند وسپس 5/7 دقیقه ی دیگر عملا به تمرین مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بپردازند. درمورد تمرین ذهنی از روش هیک من وبه منظور امتیاز دهی مهارت پرتاب آزاد بسکتبال ،از تست استاندارد شده ی ایفرد استفاده شد.پس از پایان مرحله ی اجرایی از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد .برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون معنی دار بودن تفاوت بین دو گروه همبسته وتحلیل واریانس یک طرفه وآزمون توکی استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد هرچند که گروه تمرین جسمانی نسبت به گروه غیر فعال پیشرفت کرده بود، اما گروه سوم که مهارت راهم به صورت ذهنی وهم به صورت جسمانی تمرین کرده بودند، به طور معنی داری حتی نسبت به گروه تمرین جسمانی پیشرفت حاصل کرده بود.
خلاصه ماشینی:
"حرکت شمارهء 7-بهار 1380 ص ص 117-111مقایسهء تأثیر تمرین ذهنی و روش آموزش سنتی بر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد حمید فروغیپور-دکتر ناصر بهپور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد-استادیار دانشگاه رازی کرمانشاهچکیده از بین تعداد 500 نفر دانشجوی پسر دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد که در نیمسال دوم 1378-1379 درس تربیتبدنی عمومی را اخذ کرده بودند،تعداد 60 نفر بهطور تصادفی ساده انتخاب و مجدد به صورت تصادفی ساده به سه گروه 20 نفری تقسیم شدند.
یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی ورزشی،استفاده از شیوههای آموزش ذهنی برای ارتقای عملکرد ورزشکاران در مهارتهای ورزشی است.
تمرین ذهنی، تمرینی است که با حد اقل امکانات و حتی بدون مربی و حریف قابل اجراست و بسیاری از مربیان و ورزشکاران سطح بین المللی در برنامهء خود از این تمرین بهره میبرند."