چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی همبستگی، ارتباطات و تطابقپذیری خانواده با رضایت از زندگی و بهزیستی فردی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش 190 نفر دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای از بین جامعه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از مقیاس ارزیابی همبستگی و تطابق پذیری خانواده(FACESII)، مقیاس ارتباط خانواده(FCS)، مقیاس کوتاه چند بعدی رضایت از زندگی(BMLSS) و شاخص بهزیستی فردی دانش آموزان (PWI-SC) استفاده شد. تجزیه و تحلیل همبستگی ساده نشان داد که بین همبستگی، ارتباطات و تطابقپذیری خانواده با رضایت از زندگی و بهزیستی فردی دانشآموزان رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که ارتباطات و همبستگی خانواده پیشبینهای معنیداری برای رضایت از زندگی و بهزیستیفردی دانشآموزان هستند.
The aim of this study was to investigate the relationship between family cohesion, adaptability and communication and life satisfaction and personal well-being among female students in Ahvaz high schools. The sample consisted of 190 high school girls selected through random cluster sampling method. The participants completed four questionnaires (Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale, Family Comm-unication Scale, Brief Multi-dimensional Life Satisfaction Scale and Personal Well being Index-School students). The results indicated that family cohesion, adaptability and communication were positively corre-lated with life satisfaction and personal well-being. Stepwise regression analysis showed that family cohesion and communication could predict life satisfaction and personal well-being.
خلاصه ماشینی:
Keywords: family cohesion, adaptability, communication, life satisfaction, personal well-being هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی همبستگی، ارتباطات و تطابقپذیری خانواده با رضایت از زندگی و بهزیستی فردی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اهواز بود.
تجزیه و تحلیل همبستگی ساده نشان داد که بین همبستگی، ارتباطات و تطابقپذیری خانواده با رضایت از زندگی و بهزیستی فردی دانشآموزان رابطهی مثبت معنیدار وجود دارد.
ارتباط بین همبستگی بالا و health promoting family model بهزیستی فردی در پژوهشهای زیادی مورد بررسی قرار گرفته است (برگر، 2003؛ به نقل از واندیلور، جینپرتر، پرز و شوبی، 2010؛ الرمن و استراهان، 1995؛ مک کارتی، لامبرت و اسپرافین، 2004؛ واندلور، پرز و شوبی، 2007 و ویز، 1999؛ به نقل از واندلور و همکاران، 2009).
این مقیاس 10 سوالی بازنگری شده مقیاس 14 سوالی اولسون و ویلسون است که میزان رضایت از ابعاد مختلف کارکرد خانواده از جمله میزان همبستگی و تطابقپذیری و ارتباطات خانواده را بررسی میکند و به شکل لیکرتی خیلی ناراضی نمره 1 تا خیلی راضی نمره 5 نمره گذاری میشود.
این مقیاس دارای 8 ماده است که میزان بهزیستی از ابعاد استاندارد زندگی، سلامت، پیشرفت زندگی،روابط فردی، امنیت شخصی، ارتباطات اجتماعی، امنیت آینده و بعد معنوی- مذهبی را به صورتلیکرتی از صفر یعنی کمترین میزان شادمانی تا 10 یعنی بیشترین شادمانی را میسنجد Family communication scale Brief Multidimensional Life Satisfaction Scale Personal Well-being Index- School Children (کامینز و لو، 2005).
بحث در این پژوهش رابطهی همبستگی، تطابقپذیری و ارتباطات خانوادگی با رضایت از زندگی و بهزیستی فردی مورد بررسی قرار گرفت.