چکیده:
در سالهای اخیر مسلمانان دچار جنگ داخلی شدهاند که ناشی از ظهور گروه تروریستی موسوم به دولت اسلام شام و عراق یا داعش است. این گروه نوسلفیسم محسوب میشود و افراطیتر از سلفی گرایان است. بیشترین تضاد داعش، با تشیع و تجلی آن در تفکرات امام خمینی(ره) در قالب جمهوری اسلامی است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چه تفاوتهایی بین اصول نوسلفیسم (متمرکز بر داعش) و اصول فکری تشیع (متمرکز بر امام خمینی) هست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد تضاد نوسلفیسم و تشیع برگرفته از اصول اندیشهای آنها است. این اصول بهطور نظیر به نظیر متضادند. تشیع دارای اصولی مانند اجتهاد، عقلگرایی، وحدت، توجه به زمان-مکان، توجه به اصل اهم-مهم و عدالت است. در مقابل نوسلفیسم دارای اصولی مانند سلفی گری، تکفیر فراگیر، نص گرایی و لزوم نابودی همه دولتها است. این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی نگاشته شده است. دادهها با روش کتابخانهای – اسنادی گردآوریشدهاند. همچنین تلاش شده از منابع دستاول مانند سخنرانی افراد استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان مثال ، آیا تفاوت ها بین دو نوع تفکر نوسلفیسم و شیعه ، به صورت نظیر به نظیر است ؟ چگونه اصول نوسلفیسم به خشونت افراطی منتهی می شود ولی اندیشه تشیع با محوریت اندیشـه امام خمینی که قریب چهار دهه به صورت حکومت شیعی در ایران ظهور یافته اسـت به خشـونت کشـیده نشـده اسـت ؟ این مقاله با این فرض نگاشـته شـده است که نوسـلفیسـم یکی از شـاخه های افراطی اسلامی است و در اثر اصولی که از ابن تیمیه به ارث برده بر بازگشت به سلف گرایی ، وهابیت و نص گرایی شدید تأکید دارد.
در اینجا این سؤال مطرح / می شـود که چه تفاوتی میان نوسـلفیسـم و تشـیع در برخورد با قانون شـکنان یا دگراندیشـی مخالفان فکری خود است ؟ در حکومت شـیعی که امام خمینی (ره ) در قالب جمهوری اسـلامی در ایران سنگ بنای آن را نهاد، سـرپیچی از قانون را حرام اعلام شـد، ولی این گونه نیست که هرگونه مخالف با قوانین یا انتقاد به عملکرد نظام موجب کافر دانسـتن شـهروندان و اعدام آن ها شود.
/ جدول ١: تضاد اصول فکری تشیع و نوسلفیسم به طور نظیر به نظیر اصول فکری تشیع با محوریت تفکرات امام خمینی اصول فکری نوسلفیسم با محوریت داعش تفسیر متن ، اجتهاد و عقل گرایی نص گرایی و ظاهرگرایی انصاف در اجرای قوانین کفر دانستن هرگونه انتقاد و قانون شکنی عدالت بین اقلیت های دینی و دعوت به وحدت تکفیر فراگیر و شیعه ستیزی توجه به اصل اهم -مهم و مقتضیات زمان -مکان سلف گری منع جهاد ابتدایی جهاد فراگیر به رسمیت شناختن مرزها اقتدار سیاسی کشورها نابودی تمام دولت ها ٨-نتیجه گیری آنچه در این مقاله بحث شـد مقایسـه تضـادهای اصـول تشـیع و اصـول نوسلفیسم است ."