چکیده:
نویسندگان و تحلیلگران داستان های نوین به شخصیت پردازی و تفاوت های فردی شخصیت های داستان ها توجه نشان داده اند. این موضوع در داستان «کباب غاز» جمال زاده، نمود خاصی دارد و تحلیل شخصیت هایش به شیوه بوطیقایی لذت درک زیبایی های آن را به خواننده می چشاند. در این مقاله، شخصیت های داستان کتاب غاز به دو سطح انسانی و غیر انسانی تقسیم شده اند. شخصیت های انسانی راوی، عیال راوی، هم قطاران راوی و خادم راوی در این داستان نام ندارند و از نظر ظاهری توصیف نشده اند؛ به همین خاطر تصویر از آن ها در ذهن خواننده نقش نمی بندد. تحلیل شخصیت مصطفی دلیل بی توجهی به شخصیت های مبهم داستان را نشان می دهد. مصطفی در این داستان نام خاصی دارد و کنش ها و حالات و اندامش توصیف شده است و همین نکته، این فرضیه را به وجود می آورد که شاید جنبه حیله گر شخصیت راوی باشد. توصیف بیش از اندازه کباب غاز این گمان را به ذهن متبادر می سازد که ممکن است نویسنده در قالب شخصیت غیر انسانی کباب غاز درصدد القای مظلومیت راوی باشد. این فرضیه با تحلیل شخصیت غیر انسانی دیگر داستان، یعنی لباس ها، ثابت شده است.