چکیده:
نمادگرایی (سمبولیسم) در حقیقت شورشی علیه مکتب ناتورالیسم بود که اعتبار چندانی برای واقعیت های ذهنی و روانی قائل نبود. در این مکتب، کلمات معنی معمولی و قرار دادی خود را ندارند و اغلب ارتباط بین واژه ها، فقط از طریق موسیقی و لحن آن ها مشخص می شود. از دید نمادگرایان (سمبولیست ها) شعر نیز مانند موسیقی به ارائه معنی نیازی ندارد و تنها وظیفه اش القا یا ایجاد حالتی در خواننده است. در ایران نیز شاعران نیمایی از این مکتب تاثیر پذیرفته اند؛ زیرا شعر نو نیمایی در دورانی پدید آمد که جنبش آزادی خواهی در ایران در اوج خود بود و شاعران نیز که نمی خواستند برای بیان مفاهیم مجرد و سیاسی خود جوهر ادبیت شعر را فدا کنند، به دامن نمادگرایی پناه بردند تا هم به مفاهیم اجتماعی پرداخته باشند و هم جنبه ادبی اثار خویش را حفظ کنند. ملک الشعرا بهار که از پیشروان جنبش آزادی خواهی بود، در شعر از سبک خراسانی پیروی می کرد که با مکتب سمبولیسم میانه ای ندارد اما به دلیل آشنایی عمیقی که با ادبیات و تاریخ اسطوره ای ایران داشت، مفاهیم نمادین را به گونه ای ناخودآگاه در اشعارش می گنجاند. در این نوشته تلاش می گردد به برخی جنبه های نمادین شعر دماوندیه او پرداخته شود.