چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران در خصوص میزان توجه به مولفه های پیشگیری از اعتیاد در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در سال تحصیلی 93-92 بود. روش: روش مطالعه توصیفی، از نوع پیمایشی بود و نمونه آن 74 نفر از دبیران پایه هفتم شهرهای میاندوآب و شاهین دژ بودند که به شیوه ی تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه ی محقق ساخته بود که ادراک و انتظار دبیران را در هفت مولفه بررسی می کند. یافته ها: نتایج نشان داد که از دیدگاه دبیران در محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مولفه ی مدیریت هیجان و استرس بیشترین و به مولفه ی آموزش درباره مواد کم ترین توجه شده است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان می دهد که میانگین رتبه ها در مولفه ی مدیریت هیجان و استرس بیشترین رتبه و میانگین آموزش درباره مواد دارای کم ترین رتبه می باشد. همچنین در همه مولفه های پیشگیری از اعتیاد بین ادراک و انتظار دبیران تفاوت وجود داشت و لازم است به مولفه های پیشگیری از اعتیاد بیشتر توجه شود. نتیجه گیری: دیدگاه دبیران در خصوص میزان توجه کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به مولفه های پیشگیری از اعتیاد مثبت است و توجه به مباحث پیشگیری از اعتیاد و مهارت های زندگی از جمله مهارت های تفکر و آموزش در باره مواد در کتب درسی می تواند از جهات مختلف دارای اهمیت باشد.
Objective: this study focuses on viewpoint of instructors about addiction prevention elements in the content of the thinking and life style book of seventh grade in academic year 2013-14.
Method: this study is a descriptive survey with sample of 74 instructors of seventh grade، selected by proportional stratified random method. The study tool is author designed inventory to review perceptions and expectations of instructors in seven elements. Selected data were analyzed using single sample t-test، dependent t-test، and Freedman test.
Findings: according to the results، instructors believe in the content of thinking and life style book of seventh grade emotions and stress management is most and education about Drugs is less emphasized. Results of Freedman test also show the emotions and stress management has the highest and education about Drugs the lowest average score. Results of t dependent test، however، show a difference between perceptions and expectations of instructors in addiction prevention elements، and they should be more highlighted.
Conclusion: the viewpoint of instructors on considering addiction prevention elements in thinking and life style book of seventh grade is positive and placing addiction prevention issues and life skills such as thinking skills and integration of teaching materials in textbooks can be important in different ways.
خلاصه ماشینی:
"Watson, Jeanne, amp; Gordon زنـدگی و نیز با توجه به این که از موضـــوعاتی که به شـــدت از ســـوی ســـتاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری میشــود، ضــرورت گنجاندن محتوای مناســب در زمینه پیشــگیری اولیه از اعتیاد و ســوءمصــرف در کتاب های درســی اســت .
جدول ٢: آزمون t وابسته برای بررسی تفاوت میانگین های ادراک و انتظار دبیران از مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد در محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی مؤلفه ها وضعیت میانگین انحراف استاندارد آماره t معناداری ادراک ٢/٧٤ ٠/٧٠ مهارت های تفکر 0/0005 13/01 انتظار ٤/٢١ ٠/٧٥ ادراک ٢/٤٤ ٠/٨٧ آموزش درباره ی مواد 0/0005 14/60 انتظار ٤/٢٦ ٠/٧٢ ادراک ٣/١٥ ٠/٦٦ مهارت های موفقیت و مقابله با شکست 0/0005 14/02 انتظار ٤/٤٥ ٠/٦٦ ادراک ٢/٨٢ ٠/٧٨ مهارت های ارتباطی (روابط بین فردی) 0/0005 10/14 انتظار ٤/٠٩ ٠/٧٩ ادراک ٣/٢٦ ٠/٧٦ مدیریت هیجان و استرس 0/0005 10/18 انتظار ٤/٣٣ ٠/٦٩ ادراک ٢/٨٤ ٠/٨٠ ابراز وجود و جرات مندی 0/0005 10/85 انتظار ٤/١٦ ٠/٨١ ادراک ٣/٠٥ ٠/٦٦ همدلی و خودآگاهی 0/0005 9/56 انتظار ٤/١٥ ٠/٧٨ همانگونه که در جدول شــماره ٢ مشـــاهده میشـــود در تمام مؤلفه ها میانگین نمرات ادراک شـــده از میانگین نمرات انتظار پایین تر اســـت (٠٠٠١gt;P).
جدول ٣: رتبه بندی مؤلفه های پیشگیری از اعتیاد براساس آزمون فریدمن ردیف مؤلفه ها میانگین رتبه ها رتبه 1 مهارت های تفکر 3/54 6 ٢ آموزش درباره مواد 2/91 7 ٣ مهارت های موفقیت و مقابله با شکست ٤/٧٥ 2 ٤ مهارت های ارتباطی (روابط بین فردی) ٣/٦٣ 5 ٥ مهارت های مدیریت هیجان و استرس ٤/٩٣ 1 ٦ ابراز وجود و جرات مندی 3/88 4 ٧ همدلی و خودآگاهی 4/36 3 بحث و نتیجه گیری هـدف پژوهش بررســـی دیـدگـاه دبیران در خصـــوص میزان توجـه محتوای کتاب تفکر و ســـبـک زنـدگی پـایه هفتم به مؤلفه های پیشـــگیری از اعتیاد بود."