چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل ساختاری با توجه به نقش واسطه ای هم وابستگی در رابطه عوامل روانی و اجتماعی با آمادگی اعتیاد نوجوانان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل در سال 95-94 در منطقه 16 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی تحصیل می کردند. نمونه تحقیق 400 دانش آموز بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های آمادگی اعتیاد، هم وابستگی استونبرینک، سلامت اجتماعی کییز، و عوامل روانی (عوامل خطرساز و محافظت کننده مصرف مواد) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد شاخص های برازش مدل پس از اصلاح و حذف روابط غیر معنادار و ایجاد کواریانس میان برخی زیرمقیاس های متغیرهای عوامل اجتماعی، هم وابستگی و آمادگی اعتیاد از وضعیت مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: به نظر می رسد هم وابستگی به عنوان یک رفتار اکتسابی شامل غفلت از خود و کاهش هویت فردی، تحت تاثیر عوامل روان شناختی و نیز عوامل اجتماعی شکل می گیرد و رابطه این عوامل روانی اجتماعی را با آمادگی برای مصرف مواد مخدر واسطه گری می کند.
Aim: The aim of current study was to explain the structural equation modeling of the mediating role of codependency on the relation between psychosocial factors and addiction potential of adolescents.
Method: The method used in the study is descriptive approach by structural equation modeling. The statistic population defined as all the female and male students of the state schools of the region 16 of education of Tehran studying in second period of high school in educational year of 1394-95. The sample group of 400 students was selected using the multistage cluster sampling method. Addiction potential questionnaire، questionnaire of codependency inventory (CODI) (Stonebrink، 1988)، social health questionnaire (Keyse،2004) and mental factors questionnaire (addiction risk and protective factors) were used as study tools. The data were analyzed using structural equation modeling analysis method.
Results: The results indicated the goodness of the structural equation modeling fit indexes. This was after elimination of insignificant relations and making covariant some sub-standards of the variables of social factors، codependency and addiction potential.
Conclusion: It could be concluded that the codependency as an acquired behavior including self-negligence and losing individual identity is formed under the effects of psychologic factors as well as social factors and mediates the relation between psychosocial factors and addiction potential.
خلاصه ماشینی:
"Cicognani, Menezes, Nata, amp; Marcon همســـازی و همنوایی فرد بـا ارزش هـا، هنجـارهـا و نگرش های گروهی اجتماعی از وظایف اصـــلی آموزش و پرورش در مورد دانش آموزان اســـت .
پرســـش نـامـه عوامـل روانی (عوامـل خطرســـاز و محـافظـت کننـده مصـــرف مواد): این پرسـش نامه براسـاس مدل عوامل خطرسـاز و حفاظت کننده و مدل تلفیقی آغاز مصرف مواد (بوتوین و کانتور، ٢٠٠٠)، که مؤلفه هایی از نظریه های ســبب شــناســی مصــرف مواد از حیطه نظریـه هـای شـــنـاختی-عاطفی (آجزن و فیش بین ١، ١٩٨٠؛ فیش بین و آجزن ، ١٩٧٥)، نظریه یـادگیری اجتمـاعی (بنـدورا ٢، ١٩٨٦)، نظریـه رشـــد اجتمـاعی (هـاوکینز و ویس ٣، ١٩٨٥)، نظریه کنترل اجتماعی (الیوت ٤، ١٩٨٩)، مدل بوم شــناســی اجتماعی (کامپر و ترنر ٥، ١٩٩١)، نظریـه تحقیر خود (کـاپلان ٦، ١٩٧٥) الگوی یـادگیری اجتمـاعی چنـد مرحله ای (ســـیمون ، کـانگر و ویـت بـک ٧ ، ١٩٨٨)، نظریـه تعـامـل خانواده (بروک، بروک، گوردون ، ویتمن و کوهن ٨، ١٩٩٠)، نظریـه رفتـار مشـــکـل ســـاز (جیســـور، دونوان و کاســـتا ٩، ١٩٩١) را در بر میگیرد ساخته شده و در ایران بر روی ٣٠٠٠ نفر از دانش آموزان هنجاریابی شده است .
Jessor, Donovan amp; Costa پس از انجـام اصـــلاحـات انجـام شـــده پیشـــنهـادی نرم افزار و ایجـاد کواریانس بین برخی زیرمقیـاس هـا، شـــاخص هـای برازش مـدل در وضـــعیـت مطلوبی برخوردار شـــدند و مدل ســـاختاری روابط عوامل روانی اجتماعی در آمادگی اعتیاد نوجوانان با نقش واســـطه ای هم وابستگی از برازش خوبی برخوردار بود."