خلاصه ماشینی:
"حجتالاسلام سبحانی در بیان ادلة خویش به سابقة نامگذاری «جریانهای نواعتزالی» اشاره کرد و گفت: «باید به این موضوع توجه نمود که بخشی از این نامگذاری و کاربرد اصطلاح جریانهای نواعتزالی مربوط به خود این افراد نیست، بلکه آنهایی که خارج از این گفتمان و حتی بیرون از گفتمان اسلام قرار داشتهاند این نام را آن هم به قصد مطالعه، برای آنها بهکار بردهاند».
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بهترین راه برای شناخت جریان نواعتزال را پرهیز از شبیهسازی و نیز جریانشناسی مفاهیم از نظر تاریخی دانست و در توضیح منظور خویش از جریانشناسی گفت: «مراد از جریانشناسی، قرار دادن این گروه در جایگاه و خاستگاه خود و بهکارگیری روششناسی درست برای شناسایی و تفکیک آنها از یکدیگر است».
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با توجه به ویژگیهای برشمرده، اظهار نمود: «ما باید به گروهی عنوان معتزله و درنتیجه نومعتزله دهیم که این التزامات را دارند؛ یعنی با وجود آنکه تعبد محض به میراث حدیثی و سنت ندارند، در درون چهارچوب اندیشة دینی و با هدف دفاع از اندیشة دینی میاندیشند؛ البته مبنای عقلگرایی را قبول دارند.
با توجه به همین ویژگیها نمیتوان آنها را نواعتزلی نامید؛ زیرا هیچ یک از شاخصهای اعتزال در آنها دیده نمیشود، اما در شمار گروه نخست، یعنی جریان لائیک، نیز قرار نمیگیرند؛ زیرا گرچه بنیادهای فکریشان برگرفته از منابع غیراسلامی است و نگاه انتقادی به فهم دینی دارند، نمیخواهند از فرهنگ اسلامی فاصله بگیرند؛ بنابراین آنها شایستة عنوان «جریان روشنفکری اسلامی» هستند."