چکیده:
بسیاری از روانشناسان معتقدند که نوجوانی دگرگونی جسمانی، روانی، شناختی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است. از گذشته این دوران هم از نظر نوجوانان و هم از نظر والدین آنها دورانی به مراتب دشوارتر از زمان کودکی قلمداد شده است. خشم یکی از عواطف متداول در نوجوانان است که بر اثر برخورد آنان به مانعی در رسیدن به هدفشان بروز میکند و به پرخاشگری که واکنشی عمومی به ناکامی امیال است، منجر میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر دلبستگی بر کاهش رفتار پرخاشگرانه و قانون شکنی در دختران نوجوان انجام شده است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ است. نمونه این تحقیق شامل 42 نفر از دختران دبیرستانی دارای نمره پرخاشگری بالا و مادران آنها بودند که براساس نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. به منظور سنجش پرخاشگری از پرسشنامه آخنباخ (CBCL) و برای سنجش میزان دلبستگی به مادر از پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA) استفاده شده است. مداخلات مبتنی بر دلبستگی شامل ٨ جلسه بود که روی مادران گروه آزمایش انجام شد. به منظور بررسی داده ها، روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره به کار برده شد. نتایج حاکی از این بود که درمان مبتنی بر دلبستگی موجب کاهش رفتار پرخاشگرانه و قانون شکنی در گروه آزمایش می شود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج جدول شماره ٢ نشان میدهد که اثر تعاملی میان شرایط آزمایش (آزمایش و کنترل ) و زمان اجرای آزمون (پیش آزمون ، پس آزمون و آزمون پیگیرانه )، (٠٠٠٠=P,١٣٥٥٦=(٢٣٩)F , ٠٥٩=Wilks' Lambda) معنادار است و ٤١ درصد (٠٤١=n٢) واریانس تعاملی میان زمان اندازه گیری و عضویت گروهی را آموزش مداخله مبتنی بر دلبستگی بر نمره پرخاشگری تبیین میکند، در نتیجه تغییرات به وجود آمده در متغیر اندازه گیری شده در طول زمان در میان دو گروه متفاوت است .
نتایج جدول شماره ٥ نشان میدهدکه اثر تعاملی میان شرایط آزمایش (آزمایش و کنترل ) و زمان اجرای آزمون (پیش آزمون ، پس آزمون و آزمون پیگیرانه )، (٠٠٠٠=P,٣١٤٥٩ , =(٢٣٩)F ٠٣٨٣=Wilks' Lambda) معنادار است و ٦١/٧ درصد (٠٦١٧=n٢) واریانس تعاملی میان زمان اندازه گیری و عضویت گروهی را آموزش مداخله مبتنی بر دلبستگی بر نمره کلی رفتار قانون شکنی تبیین میکند، در نتیجه تغییرات به وجود آمده در متغیر اندازه گیری شده در طول زمان در میان دو گروه متفاوت است .
نتایج آزمونهای اثرهای میان آزمودنیها ( متغیرهای وابسته : رفتار قانون شکنی ) منابع تغییر آزمون مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F P مجذور اتا گروه پیش آزمون پس آزمون پیگیری 3/429 247/714 252/595 1 3/429 247/714 252/595 0/87 34/86 45/43 0/35 0/000 /000 0/021 0/466 0/532 خطا پیش آزمون پس آزمون پیگیری 156/476 284/19 222/381 40 40 40 131/208 307/509138/794 نتایج جدول شماره ٧ نشان میدهد که اثر گروه (٠٠٠٠=P,٢٢٨٣٧=(٣٣٨)F , ٠/٣٥٧ 'Wilks =Lambda) معنادار است و ٦٤/٣ درصد (٠٦٤٣=n٢) واریانس را اثر آموزش مداخله مبتنی بر دلبستگی تبیین میکند."