چکیده:
اﮔﺮﭼﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﻧﻈﺎﻣﻬﺎی آﻣﻮزﺷﯽ دارای ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ای ﺗﺎرﯾﺨﯽ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ، اﻣﺎ در ﭼﻨﺪ دﻫﻪ اﺧﯿﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪی ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﻪ ﮐﺴﺐ آﮔﺎﻫﯽ از وﺿﻊ و ﻧﻘﺶ ﻧﻈﺎﻣﻬﺎی آﻣﻮزﺷﯽ در روﻧﺪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ – اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻮام ﺑﺎ رﺷﺪ روزاﻓﺰون ﻓﻨﺎورﯾﻬﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ – ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ را ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻟﺰوم آﮔﺎﻫﯽ از ﺗﺌﻮرﯾﻬﺎ، ﻗﻮاﻋﺪ و روﺷﻬﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻋﻠﻢ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ و ﺷﻨﺎﺧﺖ روﺷﻬﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ را دوﭼﻨﺪان ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﯿﺎز در اﯾﺮان ﺳﺒﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺎﯾﺪه ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺳﻄﺤﯽ از ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎ و ﺷﺒﺎﻫﺘﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯿﺎن ﻧﻈﺎﻣﻬﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺤﺪود ﺷﻮد. ﻫﺪف ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﭘﺮﻫﯿﺰ از ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﻣﺪاوم و ﺑﻌﻀﺎ ﻧﺎدرﺳﺖ ﯾﮏ روش ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻌﺮﻓﯽ روﺷﻬﺎی ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺖ. ﺑﺨﺶ ﻧﺨﺴﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ و وﺿﻌﯿﺖ ﻓﻌﻠﯽ آن ﻣﯽﭘﺮدازد. در ﺑﺨﺶ دوم، وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﺗﻮﺿﯿﺢ داده ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺨﺶ اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺳﻪ روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ ﯾﻌﻨﯽ روﺷﻬﺎی ﺗﻮاﻓﻖ، ﺗﻔﺎوت و ﺟﺒﺮ ﺑﻮﻟﯽ اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﺮور اﺟﻤﺎﻟﯽ ﻣﺒﺎﺣﺚ و اراﺋﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎی راﻫﺒﺮدی ﺑﺮای ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن ﻣﯽ رﺳﺪ.
خلاصه ماشینی:
"یکی از نخستین پیامدهای این موضوع که می توان آن را ویژگی مشترک بسیاری از پژوهشهای تطبیقی علوم تربیتی در ایران دانست ، استفاده مداوم و گاهی نادرست از روش تحقیق ناحیه ای -که در ایران به نام روش جورج بردی ١ معرفی شده است - برای موضوعات گوناگون پژوهشی است (مانند اسماعیل زاده و همکاران ، ١٣٩٢؛ تاری، ١٣٨٦؛ پاک نهاد، ١٣٨٨؛ سرخوش ، ١٣٨٨؛ گوازی، ١٣٨٧).
گامهای تحقیق بر اساس روش جبر بولی روش تحقیق جبر بولی، نظام مند سازی یک پژوهش تطبیقی بر بنیانهایی عینی است ، لذا کاربست آن به معنای عدم نیاز محقق به منابع و شواهد تاریخی و اجتماعی و همچنین تعیین گامهای پیش نیاز برای استفاده از این روش تحقیق نیست .
٦. تقلیل ترکیبها: این گونه به نظر میرسد که جبر بولی برای محقق پیچیدگی بیشتری در پی داشته است ، ولی در واقعیت باید اذعان کرد که به کسب بینش جدیدی برای تحلیل علل مؤثر در تبیین تشابه یا تفاوت میان پدیده های آموزشی یاری میرساند.
در واقع صرف استفاده از واژه هایی همچون مجاورت ، تفسیر و مقایسه بدون تشخیص این نکته که محقق باید در محیط فیزیکی تحقیق شخصا حضور پیدا کند، سبب ابتر شدن روش تحقیق ناحیه ای در پژوهشهای تطبیقی در ایران شده است .
در پایان نویسنده حاضر باید اذعان نماید که هیچ پژوهش تطبیقی در حوزه مطالعات آموزش و پرورش در ایران مشاهده نکرده است که با بهره گیری از روش تحقیق جبر بولی انجام شده باشد."