چکیده:
اضطراب امتحان عبارت است از احساسات نامطلوب یا حالت هیجانی که افراد در
آزمونهای رسمی یا سایر موقعیتهای ارزشیابی تجربه میکنند. پژوهش حاضر با هدف
روشن ساختن رابطه عزت نفس و عملکرد خانواده با اضطراب امتحان انجام گرفته است.
روش تحقیق پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. حجم نمونه متشکل از 057
دانش آموز دوره پیش دانشگاهی است که به روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی
چندمرحله ای انتخاب شده است. در پژوهش حاضر پرسشنامههای مقیاس عزتنفس
روزنبرگ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و
دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار
گرفته اند. نتایج تحلیل نشان داد که مولفههای عملکرد خانواده )پاسخدهی، درگیری
عاطفی، کنترل و حل مساله( و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی
می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات، میزان حمایت
کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به
تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل موثر بر اضطراب امتحان است. بنابراین
مشاوران تحصیلی، اولیای مدارس و خانوادهها برای مقابله با اضطراب امتحان
دانش آموزان باید به این عوامل توجه کنند
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر پرسشنامه های مقیاس عزت نفس روزنبرگ ، پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده و پرسشنامه اضطراب امتحان اجرا شده و داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفته اند.
نتایج تحلیل نشان داد که مؤلفه های عملکرد خانواده (پاسخدهی، درگیری عاطفی، کنترل و حل مسأله ) و عزت نفس به صورت منفی اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند.
نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده مانند انتظارات ، میزان حمایت کنندگی، شرایط خانوادگی و چگونگی برخورد با دانش آموز و میزان اعتماد دانش آموز به تواناییهای خود و عزت نفس او از عوامل مؤثر بر اضطراب امتحان است .
در مطالعه ای که ابوالقاسمی و همکارانش (١٣٧٥) انجام داده اند مشخص شده که میان اضطراب امتحان و عزت نفس رابطه منفی وجود دارد و این یافته را حقیقی، مهرابی زاده هنرمند و زندی (١٣٧٩) تکرار کرده اند.
با توجه به مطالب مطرح شده و تاثیر اضطراب امتحان بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان ، در پژوهش حاضر تلاش شده است که رابطه اضطراب امتحانی دانش آموزان با مؤلفه های عملکرد خانواده و عزت نفس بررسی شود.
در این قسمت برای بررسی ارتباط عزت نفس و عملکرد خانواده دانش آموزان با اضطراب امتحان دانش آموزان از رگرسیون چندگانه بهره گرفته شده است .
با توجه به اینکه تاثیر مثبت آموزش والدین و معلمان در ارتقای عزت نفس و عملکرد بهتر خانواده در تحقیقات گذشته اثبات شده است (اودا١ و آبراهام ٢، ٢٠٠٠) پیشنهاد میشود که با برگزاری دوره های آموزشی برای والدین فرزندان دارای اضطراب امتحان در اکتساب آرامش و پیشرفت تحصیلی به این کودکان کمک شود."