چکیده:
آنچه از بسیاری از روایات، برداشت میشود این است که صحت یا اباحۀ برخی از افعال عبادی یا غیرعبادی زوجه، به اذن زوج منوط است. اما تبیین محدودۀ تکلیف زوجه در استیذان از زوج و محدودۀ اختیارات وی در انجام دادن چنین افعالی، نیازمند بررسی مؤلفههایی است که شاید بر این مسئله و حکم آن تأثیرگذار باشند. تأثیرگذاری امور مذکور یعنی دایرۀ لزوم متابعت از شوهر در صورت تغییر هر یک از این مؤلفهها شاید گستردهتر یا محدودتر شود. این مؤلفهها عبارتند از نحوۀ بیان اذن، تبعیت اذن از نحوۀ تصور حق استمتاع برای زوج، ارتفاع و عدم ارتفاع اسباب اذن و در نهایت نوع عقد ازدواج که بهصورت دائم یا موقت باشد.
There are many REVAYAT that express that husband permission is necessary in any religious act (MOSTAHAB) and non- religious act. It means done properly of these activities is required to husband permission. But to understand extent of authority for wife in these activities، it is required to study effective commandments related to this subjects، such as quality of Foreman right، quality of permission issuance، duration of permission and kind of marriage contract. It means this commandments cause for limitation or extension of authority for wife in to obey of husband.
خلاصه ماشینی:
از این رو در حکم بـه صحت در مسئلۀ اخیر اشکال کرده اند و فرموده اند: «ظاهر عبارت محقق یزدی این است که اجاره بدون اذن شوهر در صورت عدم منافات بـا حـق اسـتمتاع و عـدم رد زوج ، صـحیح است ، اما این مطلب دارای اشکال است ، زیرا تمکین نسبت به زوج حـق زوج اسـت و زن نمیتواند برخلاف این حق به واسطۀ اجیر شدن عمل نماید و حق زوج هم متوقف بر ارادة استمتاع نیست ، بلکه مطلق بوده و هر زمان کـه بخواهـد مـیتوانـد اسـتیفای حـق نمایـد» (گلپایگانی، ١٤١٩، ج ٥: ٨٣).
فقیه معاصر آیت الله گلپایگانی(ره ) در حاشیه بر عروه ، ضمن اشکال گرفتن بـه صـحت اجاره در مسئلۀ اجیر شدن زوجه برای غیر، فرموده اسـت : «امـا ایـن حکـم دارای اشـکال است ، زیرا تمکین نسبت به زوج حق زوج است و زن نمیتواند برخلاف این حق به واسطۀ اجیر شدن عمل نماید و حق زوج هم متوقف بر ارادة استمتاع نیست ، بلکـه مطلـق بـوده و هر زمان که بخواهد میتواند استیفای حق نماید» (گلپایگانی، ١٤١٩، ج ٥: ٥٣).