چکیده:
استفاده از عبارات و اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی در بین دانشجویان اصفهانی رواج دارد. در این مقاله این اصطلاحات از دو منظر ساختواژی و معنایی بررسی شده است. به این منظور با توجه به تقسیمبندی شقاقی (1386) از انواع فرایندهای واژهسازی، فرایندهای ساختواژی دخیل در ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی تعیین شد. همچنین در بررسی قواعد معنایی در ساخت این اصطلاحات از آنچه اکرامی (1384) بهعنوان عمدهترین شیوههای ساختن واژه و اصطلاح معرفی کرده است، استفاده شد. شرکتکنندگان این پژوهش 90 دانشجوی اصفهانی بودند و ابزار جمعآوری اطلاعات ارائۀ پرسشنامهای در دو بخش بود. با بررسی و تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه در مجموع 160 اصطلاح عامیانۀ تحصیلی که دانشجویان اصفهان استفاده کردهاند، بهدست آمد، سپس دادههای حاصل از نظر ساختواژی تحلیل شد که بر اساس آن فرایندهای ساخت این اصطلاحات به ترتیب: ترکیب، واحدهای واژگانی فراتر از واژه، گسترش استعاری، وامگیری، اشتقاق، ابداع، ترکیب- اشتقاق، کوتاهسازی و سرواژهسازی بودند و در این میان فرایند واژهسازی ترکیب با 6. 31 % بیشترین سهم و فرایند آمیزش با 62. 0% کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. از آنجا که در زبان فارسی ترکیب و اشتقاق رایجترین فرایندهای واژهسازی هستند، انتظار میرفت پس از ترکیب، فرایند واژهسازی اشتقاق بالاترین سهم را در ساخت اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی داشته باشد، در حالی که اینگونه نیست.
Since 1360, Iranian society has been faced with a changing age pyramid in young population. This group is mainly interested in using some words and expressions which are somehow unfamiliar for other parts of society. So, it can be said that these slang expressions are being used by people who belong to same social groups. Thus, linguists have revealed considerable interest in slang expressions because of its prominence among youth, especially among college students.
Academic slang usage is a popular phenomenon among university students. The importance of the study about academic slang is due to its focus on this fact that slang is complicatedly merged into college students’, academic and social life. So, it can be studied in multi-dimensional aspects. In this study, two aspects of these expressions are examined. So, This article aims to examine Academic Slang Expressions Used by University Students in Isfahan both semantically and lexically. In order to achieve this goal, some word formation processes used by university students in order to create academic slang expressions are examined parallel to their semantic aspects analysis.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤: واحدهای واژگانی فراتر از واژه مقوله نمونه ها 3 واحدهای اساتید مربوط گوش ملی گیر آورده درسی دروس ساده هلو برو تو گلو 4 کلاس های کم جمعیت زیر ذره بین درس پرجمعیت بهشت پنهان ، راه در رو، همۀ حاضرن 5 روابط دانشجویی دوستانه مخلصات پتاسیم دانشجو مسئول متراژ 6 دانشجو سال اولی هالوی خوش شانس فارغ التحصیل بر باد رفته اساتید دستگاه تفاله گیری، این گروه خشن 7 اساتید رئیس دانشگاه مرد نامرئی، سایۀ عقاب ، یک سر و دو گوش مسئولان دانشگاه بهترین فرد بد امتحان پایان ترم فرار از کولاک، زنگ خطر، جدال با سرنوشت تقلب در امتحان راز بقا واحد گرفتن قانون پایستگی واحد پاس کردن اشک کوسه ، آرزوی بزرگ 8 مقولات دیگر مدرک گرفتن یکبار برای همیشه ، خانۀ امید، بوی خوش زندگی، دوئل مرگ ، خط پایان ، پرندة کوچک خوشبختی مراقب سایۀ عقاب رستوران پایگاه جهنمی کتابخانه خانۀ عنکبوتان محوطۀ چمن حریم مهرورزی در این قسمت نیز نحوة شکل گیری برخی واحدهای واژگانی را که از نظر معنایی قابل توجیه هستند، معرفی میکنیم .
مقوله نمونه 1 فعالیت کلاسی دانشجوی پرکار آس (کلاس ) 2 مطالعۀ درسی دانشجوی ضعیف پشمک ، گوسپند، اسب اساتید دروس مشکل یزید 3 واحدهای درسی دروس ساده ژله اساتید دروس ساده دیب دمینی، (استاد) کلنگی، (استاد) مقوایی 5 روابط دوستانه رئیس دانشجویی وابستگی درسی آدامس ، کلیپس ، ساپورت ، لوستر، دستمال سال اولی خز 6 دانشجو متملق زولبیا، شیبابا، چیچک ، لنگ ، کلوچه بیکلاس جفات ، اقدس ، بتول ، بهادر 7 اساتد رئیس دانشگاه شبح ی استاد راهنما گم شده 8 مفاهیم حراست میخ ، ایستگاه ، داعش دانشگاهی امتحان پایان ترم آوار، آبولا اصطلاحات عامیانۀ تحصیلی که فرایند گسترش استعاری در ساخت آن ها دخیل بوده است ، از برخی روش های ساخت اصطلاح - که اکرامی بیان کرده -پیروی کرده اند که بدین شرح است : ١."