خلاصه ماشینی:
"اما سخن اینجاست که آن زمان که فرزندمان در سطح مقبول و قابل انتظار پیشرفت نمیکند، چه باید کرد؟آن گاه که مدرسه و کلاس را دوست نمیدارد و دچار بیاشتهایی تحصیلی میشود، چه چارهای باید اندیشید؟به راستی آن زمان که کودک و نوجوانمان در ارتباط با انجام تکالیف مدرسه و مطالعه، پیوسته با نوعی احساس ناخوشایند پرخاشگری میکند، چگونه باید با این پدیده برخورد کرد؟و یا آن گاه که به رغم تلاشهای فوقالعاده ما، فرزندمان نسبت به رفتارهای مذهبی، مثلنماز، در محیط خانه بیتوجه و سهلانگار است، تدبیر چیست؟و سرانجام آن زمان که فرزندمان بیشترین اوقات خود را برای تماشای برنامههای تلویزیونی و انجام بازیهای رایانهای صرف میکند و به توصیههای ما چندان توجهی ندارد، چهسان باید رفتار کرد؟ مسلما همه اولیای دوراندیش و مربیان آگاه به القبای تربیت و روشهای تغییر و اصلاح رفتار، نیک میدانند که بهترین منبع برای یافتن مؤثرترین پاسخها، محیط مدرسه و هنگامههای نشست و رایزنیاولیاء و مربیاناست."