چکیده:
زمینه و هدف: این پژوهش، به منظور شناسایی موانع اجرای خط مشی های عمومی در سازمان های غیردولتی در بخش خدمات پلیس + 10 و دفتر خدمات پیشخوان دولت و رتبه بندی آن ها صورت گرفته است. قلمرو موضوعی پژوهش، نظریه خط مشی گذاری عمومی و در حیطه مرحله اجرای آن است. تمرکز موضوع بر مقایسه عوامل انسانی و غیرانسانی در اجرای خط مشی ها بوده است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی است که به روش آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است و از نظر هدف، توسعه ای -کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و روش تحلیل آنها از طریق آزمون علامت بوده است. مدل مفهومی اولیه با مرور ادبیات تحقیق و مطالعه اکتشافی ساخته شده و با استفاده از تکنیک دلفی و با ابزار مصاحبه و پرسشنامه و نظرخواهی از خبرگان اجرایی از طریق پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و با بکارگیری تکنیک های آماری ناپارامتریک مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با مرور ادبیات تحقیق ومطالعه اکتشافی، 32 عامل به عنوان مانع شناسایی گردید که با نظر خبرگان نوزده عامل در پنج گروه عوامل پشتیبانی، انسانی، مدیریتی، ساختاری و اهداف و استراتژی در اولویت بررسی قرار گرفت. در بررسی نهایی و برای اولویت بندی عوامل، از خبرگان اجرایی نظرخواهی گردید که در نهایت شانزده عامل پذیرفته شده و رتبه بندی شد. نتیجه گیری: بیشترین نقش را به عنوان مانع اجرای خط مشی ، در بین پنج دسته کلی، عوامل مدیریتی و بعد از آن عوامل انسانی داشته-اند. در بین عوامل فرعی صرف نظر از دسته بندی کلی، رهبری و عدم پشتیبانی سیاسی خط مشی گذاران و منابع انسانی نامناسب و ضعیف ترین عوامل نیز مربوط به مشکلات مربوط ارزیابی و فرهنگ سازمانی و قوانین و مقررات بوده است.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به وجود موانع متعدد در مسیر اجرای خط مشیهای عمومی در جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سوالهای زیر است : - موانع اصلی اجرای خط مشیهای عمومی در سازمانهای غیردولتی چیست ؟ - کدام دسته از عوامل ، اهمیت و نقش بیشتری در عدم اجرای خط مشیهای عمومی در بخش غیردولتی دارند؟ - رتبه بندی و میزان اهمیت موانع شناسایی شده اجرای خط مشیهای عمومی در سازمانهای غیردولتی فعال در بخش خدمات چیست ؟ مبانی نظری تحقیق : تمرکز بر اجرای خط مشی: تمرکز اخیر مدیریت دولتی و علوم سیاسی، بر طراحی چرخه خط مشی از مرحله پدید آمدن مسئله تا اجرا است که بتوانند با کمک ارزیابی، دقیقا تعیین نمایند در چه مرحله ای از ابتدا تا انتهای چرخه خط مشی موفق بوده و یا چه مشکلی وجود دارد و تا چه حد مؤثر بوده است .
استوارت و همکاران(٢٠٠٧: ١٨) ادعا دارند به این علت که کسانی که خط مشیها را شکل میدهند نمیتوانند یا نمیخواهند دستورالعمل ها و راهنمایهای صریحی داشته باشند و یا موضوع در شرایطی است که زمان، علاقه و اطلاعات وجود ردیف مانع میانگین 9 سیستم ها و فرآیند ها 7/14 10 ساختار سازمانی 7/03 11 اهداف متناقض محیطی 6/85 12 شفافیت خط مشی 6/45 13 برنامه ریزی 6/2 14 ارزیابی و نظارت 6/03 15 فرهنگ سازمانی 5/9 16 قوانین و مقررات 5/85 کلیه عوامل بدون در نظر گرفتن دسته اصلی آنها، مورد رتبه بندی قرار گرفتند که نتیجه در جدول شماره ٧ ملاحظه میشود.
اصلی ترین موانع پیاده سازی خط مشیهای عمومی راهبردی در مدیریت سازمانهای غیردولتی به ترتیب اهمیت عبارتند از؛ مدیریت نامناسب ، عدم پشتیبانی خط مشیگذاران، ضعف منابع انسانی، هماهنگی ناکافی، عدم پشتیبانی مدیران عالی، عدم پشتیبانی کافی مالی، اهداف و اولویت های متعارض، شفاف نبودن خط مشی، برنامه ریزی نامناسب ، نظارت و ارزیابی ناکافی و غیرمستمر خط مشی اجرا شده و در نهایت فرهنگ سازمانی."