چکیده:
پژوهش حاضر بر اساس مدل مشهور فرانظری تغییر رفتار (پروچسکا و همکاران، 1983 ) به بررسی فرایندهای تغییر
رفتار تمرینی در دانشجویان پرداخته است. 292 دانشجو ( 144 پسر و 148 دختر) به صورت خوشهای چندمرحلهای
انتخاب شدند. برای ارزیابی مراحل تغییر رفتار از مقیاس مراحل تغییر رفتار کاردینال ( 1997 ) و برای بررسی فرایندهای
تغییر از پرسشنامه نیگ و همکاران ( 1999 ) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس
یکسویه و تحلیل تابع تشخیصی چندگانه استفاده شد. ننایج نشان داد در فرایندهای رفتاری (نه شناختی) بین مراحل
برای فرایندهای رفتاری در متغیرهای کنترل محرک، .(P<0/ تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری وجود دارد ( 05
ارتباطات کمکی و شرطیسازی متقابل، بین مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی تفاوت معناداری مشاهده شد. نتایج
نشان داد که فرایندهای رفتاری، پیشبینیکنندة معنادار عضویت افراد در مراحل تغییر رفتار تمرینی هستند. نتایج این
پژوهش بر نقش بااهمیت حساسیتهای محیطی نسبت به فعالیتبدنی فرد، وجود جایگزینهای رفتاری مطلوب و ایجاد
محیطی با محرکهای تمرینی بسیار تاکید میکند.
This study investigates Processes of Exercise Behavior Change on the basis of famous Trans theoretical model (Prochaska et al, 1986). The number of 292 students (144 boys and 148 girls) were selected by multi-stage clustered. Then, they completed Stages of Exercise Behavior Change (SEBC) (Cardinal, 1997, and Processes of change (Nigg, 2001) questionnaires. For data analysis, ANOVA and Multiple Discriminant Function Analysis tests were used. The results showed that in behavioral processes (no cognitive) there was significant difference between SEBC (P<0.05). Results showed there was significant different between SEBC in Stimulus Control, Counter Conditioning and Helping Relationships variables (behavioral processes) (P<0.05). Multiple Discriminates Analysis showed that and behavioral processes are significant predictive for SEBC. The results of this research emphasis on important role of environmental sensitivity about individual physical activity, existence behavioral alternatives for undesirable behavior (lack of exercise) and Create an environment with many exercises stimulus and also present ways to change the current status people.
خلاصه ماشینی:
"ج خهف ٢- میؤنگین ه انحذاع اس تؤنخادح س ؤرنهؤو ریذاه ؤیی فذایه خهؤو ش ه ؤخ تی ه دفتؤدو ت غییذ دفتؤد حد مذاح ل مختمف متغیذ/ گذهن ییست قکذ ت قکذ آمؤحگی عن ل تبؤت M ± SD M ± SD M ± SD M ± SD M ± SD رشد آگاهی ۱/۴۷۶±۰/۶۹۹ ۱/۹۱۴±۰/۶۹۰ ۱/۹۳۹±۰/۸۷۰ ۲/۰۴۹±۰/۸۸۱ ۲/۵۹۲±۰/۹۱۹ فرایندهای آسودگی عاطفی ۲/۹۰۴±۰/۸۳۵ ۳/۱۰±۰/۸۳۲ ۲/۹۸±۰/۸۵۴ ۳/۱۸۵±۰/۸۳۵ ۳/۰۰±۰/۷۸۸ بازارزیابی محیط ۳/۵۷۱±۰/۸۸۳ ۳/۱۸۶±۰/۷۹۶ ۳/۲۶۵±۰/۹۹۹ ۳/۵۶۷±۰/۸۸۶ ۳/۱۲۹±۰/۹۸۹ شناختی بازارزیابی خود ۴/۰۴۷±۰/۷۵۷ ۳/۸۷۸±۰/۹۳۷ ۳/۷۱۳±۰/۹۱۳ ۳/۷۹۰±۱/۱۱۸ ۴/۱۴۸±۱/۰۰۹ نجات اجتماعی ۲/۸۸۱±۰/۷۳۲ ۳/۰۶۲±۰/۶۳۹ ۳/۱۸۱±۰/۷۴۴ ۳/۱۳۵±۰/۷۷۸ ۳/۰۹۲±۰/۸۴۱ شرطی سازی متقابل ۲/۱۴۲±۰/۷۴۴ ۲/۲۴۸±۰/۷۲۷ ۲/۲۲۷±۰/۸۲۶ ۲/۰۲۴±۰/۸۳۸ ۲/۶۶۶±۱/۰۶۹ فرایندهای ارتباطات کمکی ۱/۹۵۲±۰/۹۷۵ ۲/۴۵±۱/۰۶۷ ۲/۶۳±۱/۰۸۱ ۲/۳۲۱±۱/۰۶۵ ۲/۷۵۹±۰/۹۲۱ مدیریت تقویت ۳/۲۱۴±۰/۸۳۷ ۳/۳۱۸±۰/۸۶۳ ۳/۲۵۵±۰/۸۳۹ ۳/۲۹۶±۰/۷۷۸ ۳/۵۷۴±۱/۰۶۷ رفتاری نجات فردی ۲/۹۲۸±۰/۸۴۳ ۳/۰۰±۰/۸۵۸ ۳/۰۱۵±۰/۸۷۲ ۳/۰۳۷±۰/۸۳۰ ۳/۲۷۷±۱/۰۸۸ کنترل محرک ۲/۰۰±۰/۶۲۸ ۲/۲۸۰±۰/۸۹۸ ۲/۴۷۲±۱/۰۳۰ ۲/۵۴۳±۰/۹۲۵ ۳/۰۷۴±۱/۰۴۲ به منظور مقایسة فرایندهای شناختی و رفتاری بین مراحل مختلف تغییر رفتار، از آزمون تحلیل واریانس یکسویه (در شرایط برقراری پیش فرض ها) و از آزمون اچ کروسکال والیس (در شرایط برقرار نبودن پیش فرض ها) استفاده شد.
نتایج نشان داد که در متغیرهای رشد آگاهی و بازارزیابی محیط (فرایندهای شناختی ) و شرطی سازی متقابل ، ارتباطات کمکی و کنترل محرک (فرایندهای رفتاری )، تفاوت معناداری بین مراحل مختلف تغییر رفتار وجود دارد .
نتایج نشان داد که در متغیر فرایندهای رفتاری ، تفاوت معناداری بین مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی وجود دارد و این متغیر، پیش بینی کنندة معنادار.
Journal of Sport &amp; Exercise Psychology, 37, 592-606.
The Transtheoretical Model of Behavior Change: A Meta-Analysis of Applications to Physical Activity and Exercise."