چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت (ﻓﺎوا) ﺑﺮای اﻧﺠﺎم دادن ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ درﺳﯽ داﻧﺶآﻣﻮز ﻣﻨﺪرج در ﮐﺘﺎب راﻫﻨﻤﺎیﺗﺪرﯾﺲﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪی ﻫﻔﺘﻢ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻨﻈﻮر از ﻓﺎوا، ﺑﮑﺎر ﮔﯿﺮی اﻧﻮاع وﺳﺎﯾﻞ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ: دورﺑﯿﻦ، وﯾﺪﯾﻮ، وﺳﺎﯾﻞ ﺻﺪا ﺑﺮداری، راﯾﺎﻧﻪ و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﺘﺎبراﻫﻨﻤﺎیﺗﺪرﯾﺲ ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪی ﻫﻔﺘﻢ از اﻧﺘﺸﺎرات ﭼﺎپ و ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺎبﻫﺎی درس اﯾﺮان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. واﺣﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞ، ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ درﺳﯽ ﺑﻮد. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ، از ﻣﺠﻤﻮع 17 ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ﻗﺎﻟﺐﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در 11 ﺗﮑﻠﯿﻒ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ از ﻓﺎوا ﺑﺮای اﻧﺠﺎم دادن ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮرﯾﮑﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ درﺻﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺎوا در ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ (6) و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ درﺻﺪ از اﺳﺘﻔﺎده ﻓﺎوا ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی و ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ (0) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻓﺮاواﻧﯽ (1) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهشی که در سال ١٣٨١ برای مقایسه روش های تدریس کشور ایران با کشورهای 1 - Roboinson & Latchem 2 - Klin 3 - Voogt & McKenney 4 -Gardner 5 - Muller 6 - Philomina & Amutha 7 - Englund, Olofsson & Price آمریکا، انگلستان ، استرالیا و کانادا، توسط زمانی و همکاران انجام گرفت ، نشان داد یکی از تفاوت های بارز مدارس ایرانی با کشورهای مورد مطالعه ، میزان و نوع تکالیف درسی میباشد.
بدریان و رستگار (١٣٨٥) نیز در تحقیق خود با عنوان «کشورهای موفق در آزمون TIMSS»، پس از بررسی تدوین استانداردهای آموزشی و چهارچوب های برنامه ی درسی در تعدادی از کشورهای موفق ، اذعان میکند علی رغم تغییرات و اصلاحاتی که در برنامه درسی علوم دوره ی ابتدایی و راهنمایی کشورمان صورت گرفته است ، باید این برنامه ها از لحاظ محتوایی و عملکردهای دوباره مورد بازبینی قرار گیرند و مدارس به رایانه و ابزارهای چند رسانه ای و نیز فاوا تجهیز شوند.
از سویی دیگر، نتایج برخی پژوهش ها درباره ی آموزش علوم مانند پژوهش های بدریان (١٣٨٥) و اصفا و بدریان (١٣٨٥) نشان میدهد برای اینکه دانش آموزان بتوانند محتوای مورد نظر را به خوبی درک کرده ، تجزیه و تحلیل نموده و به کار گیرند، لازم است خودشان (با نظارت و هدایت معلم ) اشیاء را دستکاری کنند و فعالیت ها را به صورت عملی انجام دهند؛ به این صورت که چند بار آزمایش و خطا کنند، با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته و از هم انتقاد نمایند."