چکیده:
متفکران فلسفه ی سیاسی غرب بر این باورند که اصل "اراده ی خودبنیان " به عنوان ا(ما٣م٤ختای٢نی٦)ره) شاخص ارجمندی انسان به مثابه موجودی عقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیم گیری کند، تنها در سایه سار دموکراسی ظهور می یابد؛ چراکه اراده های خودبنیان ، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است . این نوشتار با شیوه ی اسنادی ـ تحلیلی اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه سیاسی امام خمینی ، به عنوان پایه گذار حکومت مبتنی بر ماذونیت و مشروعیت الهی ، را بررسی و ارزیابی کرده و ضمن تبیین عدم پاسداشت اصل اراده ی خودبنیان در الگوی دموکراسی غربی و ملاحظه اصول پذیرفته شده در اندیشه ی سیاسی امام خمینی ـ هم چون تکثر اراده ها، پاکی سرشت انسان و ناکارآمدی تحمیل ـ نشان می دهد که ماذونیت الهی در حکومت اسلامی هرگز ملازم به دیگرآیینی اراده نخواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"جستاری بر اصل اراده ی خودبنیان در اندیشه ی سیاسی امام خمینی (ره ) سیاست متعالیه محمدرضا کریمی والا∗ سال چهارم تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٣/٢٠ شماره پانزدهم تاریخ تأیید: ١٣٩٥/٩/١٨ زمستان ٩٥ جستاری بر اصل ارادهی خودبنیان در چکیده اندیشه ی سیاسی متفکران فلسفه ی سیاسی غرب بر این باورند که اصل "اراده ی خودبنیان " به عنوان ا(ما٣م٤ختای٢نی٦)ره) شاخص ارجمندی انسان به مثابه موجودی عقلانی که حق دارد در مورد سرنوشت خویش تصمیم گیری کند، تنها در سایه سار دموکراسی ظهور می یابد؛ چراکه اراده های خودبنیان ، تنها معیار وضع قوانین و مشروعیت نهادهای اجتماعی و سیاسی در دموکراسی است .
اراده ی خودبنیان ، دموکراسی غربی ، مأذونیت و مشروعیت الهی ، اندیشه ی سیاسی امام خمینی مقدمه تبیین جایگاه و نقش حقیقی انسان به عنوان موجودی با ساحت های بسیار پیچیده و متعالی از دیرباز موضوع بحث اندیشمندان مختلف در سامان دهی مکاتب و نظام های بشری بوده و مباحث و مواضع گوناگون و گاه متقابلی در طراحی بنیادهای حقوقی و سیاسی جوامع بشری ، به ویژه در توجیه و تبیین منشأ حقانیت اقتدار و اعمال قدرت بر عرصه های حیات فردی و اجتماعی انسان رخ نموده است ؛ مسأله ی پاسداشت اصل اراده ی خودبنیان یا خودمختاری ١ اراده - به معنای فرمانروایی بر خویش - یکی از مباحث مطرح شده حول چنین تکاپویی است ."