خلاصه ماشینی:
بیگانگی با عشق ، عقلانیت ، خود مانعی بر سویه عدالت است .
حضرت خداوندگار مولوی چنین می گوید: ظالم از مظلوم ، آن کس پی برد کو سر نفس ظلوم خود برد به طور کلی ، نگاه از درون به برون که به عاملیت فرد مشروعیت و صلاحیت می دهد، بر خلاف دیدگاه از بالا به پایین که ساختار را صالح می داند و عاملیت فرد را نادیده می گیرد و در نتیجه ، تغییر را عقیم می کند، باید به عنوان مسئله ایی حایز اهمیت در مبانی روابط بین الملل مورد توجه گیرد.
برای داشتن جهانی با شمولیت بیشتر و همنوایی بهتر، قدرت عشق که جوهره ذاتی درهمه انسانهاست ، باید الهام بخش فرد شود.
چنان که قدرت فی النفسه آزادی دهنده و عشق بالذات رهایی بخش است (غرق کنندة غرایز)، قدرت عشق پیمان ساز تقارب و همایش حریت فرد و عدالت اجتماعی است .
حافظ می سراید: فاش می گویم و از گفته خود دلشادم بندة عشقم و از هر دوجهان آزادم منابع و مآخذ 1.
Herbert Butterfield, Individual and History, see http://archives.
pk/editorial/26-Nov-2005/purple-patch-individual-and-history-herbert-butterfield; last visited on 30th March 2015.
2. Reinhold Niebuhr by Howard G.
(ERROR) Reinhold Niebuhr was published in 1977 by Word, Incorporated.
This book was prepared for Religion Online by Harry W.
religion-online.
asp?title= 3279&C=2737, last visited on 31st March 2015.
3. Heravi, Hossein Ali, Sharhe Ghazalhaye Hafez [An Explanation of Hafez Poetry], Tehran: Tanvir Publications in cooperation with Noe Publications, Fifth Edition, 2000.
5. See Morteza Motahhari, Adle Elahi [Divine Justice], Tehran: Sadr Publications, 1982, pp.