خلاصه ماشینی:
"شکوه ماندگار گزارشی از اولین همایش هویت معلمی از جنس استاد شکوهی نصرالله دادار دکتر رضا ساکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای این همایش، ضمن خیرمقدم و تقدیر از برگزارکنندگان همایش، با اشاره به هدف آن در تلاش برای زنده نگهداشتن افکار و اندیشههای استاد شکوهی و ترویج آن بهعنوان سرمایه ملی بهویژه در میان آموزشگران، معلمان و دانشجو معلمان، افزود: الگوبرداری از روش و منش اساتید گرانقدری همچون شادروان دکتر شکوهی و کاردان، آموزشوپرورش را به سمت تعالی و بهبود سوق میدهد و زمینهساز توسعه تعلیموتربیت میشود.
» دکتر خسرو باقری: استاد شکوهی، سه حق برگردن ما دارد دکتر خسرو باقری عضو هیئت علمی دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سخنران بعدی این همایش بود که با طرح این سؤال که استاد شکوهی چه حقی برگردن ما دارد، سخنان خود را آغاز کرد و افزود: «استاد شکوهی، سه حق برگردن ما دارد: ستایش، زایش و والایش.
اما معلم باید این تناقض را هم برای خودش حل کند؛ و اگر حل نکند نمیتواند شکوهی شود.
» سخنان دکتر محمدرضا نیستانی دکتر محمدرضا نیستانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و یکی از شاگردان استاد شکوهی، سخنران بعدی این مراسم بود که سخنان خود را با طرح این سؤال که «چرا باید از استاد شکوهی ستایش کنیم؟» آغاز کرد و گفت: «ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه عاملی باعث میشود که یک معلمی این همه مورد توجه مردم قرار میگیرد؟ به اعتقاد من، شکوهی برای ما تازگی و بداعت داشت."