چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شده است. جامعهی پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونهی مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 84 گویهی اثرگذار بر کارآفرینی دانشآموختگان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی 55 گویه با کل آزمون همستگی داشته که منجر به ایجاد 5 مانع عمدهی اثرگذار بر کارآفرینی در این رشته شده است. شدت اثرگذاری هریک از موانع به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از: موانع آموزشی و نظام آموزشی، موانع پژوهشی و فناورانه، موانع قانونی حمایتی، موانع فردی رفتاری و موانع فرهنگی اجتماعی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامهی موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
Purpose: The main purpose of this research was to construct and validate a questionnaire for measuring Entrepreneurship status of Knowledge and Information Science field.
Methodology: This is an applied survey research. The face validity and construct validity were used to validate questionnaire. Reliability was reviewed by internal consistency coefficient. The population of the study consists 583 number of the graduate in field of university of Ahvaz (Shahid Chamran، Gondishapur، PNU، Islamic Azad University) studied a sample of 231 people through Cochran's formula was calculated ، and to ensure 250 questionnaires were distributed and collected more informative.
Findings: The results of factor analysis show the affect on the Entrepreneurship status of 84 items، 55 items in total correlation which led to categorizing 5 factors were acceptable. Findings showed that 5 factors influence the Entrepreneurship status of graduate in field ; the intensity of the influence of factors from the highest to the lowest are respectively as: Barriers to training and education system، research and technological barriers، legal – support barriers، personal – behavioral barriers، cultural – social barriers. Results of internal consistency (Cranach’s alpha) showed that a questionnaire social status possessed suitable reliability coefficients
Conclusion: results of this research showed that questionnaire Barriers to Entrepreneurship had satisfactory reliability and validity coefficients and is considered a suitable tool for measuring Entrepreneurship status in future research
خلاصه ماشینی:
جامعه پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونه مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامۀ موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
ساخت و اعتباریابی، موانع کارآفرینی، علم اطلاعات و دانششناسی، فارغالتحصیلان دانشگاههای شهر اهواز، تحلیل عاملی Purpose: The main purpose of this research was to construct and validate a questionnaire for measuring Entrepreneurship status of Knowledge and Information Science field.
ناکافی بودن امکانات و تجهیزات آموزشی متناسب با بازار کار بیشترین تأثیر و عدم خودباوری و اعتماد به نفس، عامل مربوط موانع فردی- رفتاری (با بار عاملی 323/0) کمترین تأثیر را در میان گویهها بر کارآفرینی فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای شهر اهواز داشته است.
دیدگاه فارغالتحصیلان علم اطلاعات و دانششناسی در دانشگاههای شهر اهواز در مورد مؤثرترین گویه در عامل دوم، فراهم نبودن زیرساختهای فناورانهی لازم برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه در بعد فناوری و عدم آشنایی دانشآموختگان با اولویتهای پژوهشی کارآفرینی در بعد پژوهش است.