چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر انجام شد. طرح پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افراد مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر مراجعهکننده به پزشکان متخصص گوارش و مراکز و درمانگاههای شهر تهران در سال 1395 بود. بدین منظور، برای اطمینان یافتن از تشخیص، تمامی درمانجویان دارای تشخیص این نشانگان به وسیله پژوهشگر و بر مبنای معیارهای تشخیصی نشانگان روده تحریکپذیر مورد مصاحبه تشخیصی قرار گرفتند و سپس بار عایت تمایل به شرکت در جلسههای آموزشی به گونه تصادفی 18 نفر در گروه آزمایش و 18 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. روش کار بدین صورت بود که پس از اجرای پیش آزمون در گروه آزمایش، آموزش هوش هیجانی به افراد گروه آزمایش ارایه شد و در گروه گواه آموزش به آنها ارایه نشد. آنگاه پس آزمون از هردو گروه انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1989) بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. در نهایت، یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی منجر به ارتقای کیفیت زندگی در افراد مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر شده است.
This study aimed to determine the effectiveness of emotional intelligence training on quality of life in patients with irritable bowel syndrome. Semi-experimental study design study with pre-test, post-test with control group. The study population was included all patients with irritable bowel syndrome referred to a gastroenterologist and centers and clinics in Tehran in 2016. In order to ensure the diagnosis, the diagnosis of this syndrome all clients by researcher and based on the diagnostic criteria for diagnosis of irritable bowel syndrome were interviewed and then once a willingness to participate in training sessions randomly assigned 18 patients in the experimental group and 18 patients in the control groups. Methods way that, after a pre-test in the experimental group, the experimental group was given emotional intelligence training and the control group were given training to them. Then, after the test was taken from both groups. Tools used in research, the World Health Organization Quality of Life Questionnaire, and to analyze the data was used univariate analysis of covariance. Finally, the findings show that emotional intelligence training improves the quality of life in patients with irritable bowel syndrome is.
خلاصه ماشینی:
"برخی از پژوهش ها نقش مداخلات روانشناسی در اختلال روده تحریک پـذیر را ارزیـابی کـرده و نشان داده اند، مداخلاتی که بمنظور تغییرات رفتـاری انجـام مـیگیرنـد، در ارتقـای توانـایی هـای خودمراقبتی و کنترل این بیماری مؤثر بوده اند و موجب ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان به اخـتلال روده تحریک پذیر میشود.
لذ، ایـن پـژوهش در راستای بررسی دقیق تر اثربخش آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کیقیت زندگی بیماران مبـتلا به نشانگان سندرم روده تحریک پذیر طرح ریزی شده است و پرسش اصلی این پژوهش نیـز از ایـن قرار است که آیا آموزش هوش هیجانی بر کیفیت زندگی بیماران مبـتلا بـه نشـانگان سـندرم روده تحریک پذیر اثربخش است ؟ روش پژوهش روش پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی بـه صـورت پـیش آزمـون و پـس آزمـون بـا گـروه آزمایش و گواه بوده است .
در این پژوهش ، آموزش هوش هیجانی به عنوان متغیـر مسـتقل و کیفیـت زنـدگی در افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر مراجعه کننـده بـه پزشـکان متخصـص گـوارش و مراکـز و کلینیک های درمانی شهر تهران نیز به عنوان متغیر وابسته میباشد که با اجرای جلسه های آموزش هوش هیجانی مورد بررسی قرار گرفت .
بدین ترتیب پس از انتخاب نمونه هدف از بـین بیمـاران مبـتلا بـه نشـانگان روده تحریـک پـذیر مراجعه کننده به مراکز درمانی و پزشکان متخصص گوارش با استفاده از پرسش نامه کیفیت زنـدگی سازمان بهداشت جهانی پیش آزمون اجرا شد و سپس جلسه های آموزش مدیریت هوش هیجانی به صورت ١٢ جلسه هفتگی برای گروه آزمایش اجـرا و گـروه کنتـرل در فهرسـت انتظـار و بـه دور از هرگونه ارتباط با گروه آزمایش قرار گرفت .
Health-related quality of life irritable bowel syndrome patients in different culture settings."