چکیده:
با عمل تسلیم ، مبیع تحت کنترل و در اختیار خریدار قرار میگیرد و مشارالیه قادر میگردد تا حقوق مالکانه خود را بر آن اعمال کند. این ماهیت مشترک در هر دو مورد نظام حقوقی مورد بررسی این مقاله (حقوق ایران ،حقوق آلمان )وجود دارد. از طرف دیگر انتقال مالکیت مبیع به خریدار که هدف اصلی عقد بیع در همه نظام های حقوقی است ، زمانی قابل تحقق است که مبیع در وضعیتی قرار گرفته باشد که اعمال حقوق مالکانه بر آن توسط خریدار ممکن باشد. نظامهای مختلف حقوقی در خصوص زمان انتقال مالکیت در عقد بیع ، نظر واحدی ندارند و با توجه به نوع مورد معامله زمان انتقال متفاوت میباشد. در مورد عین معین ، کلی در معین و کلی فی الذمه ، نظام حقوقی اسلام زمان انتقال مالکیت را زمان انعقاد قرارداد میداند. قانون مدنی ایران نیز با اقتباس این اندیشه از فقه امامیه همین دیدگاه را انتخاب کرده است . تحقیق حاضر سعی در تبیین و بررسی جایگاه ضمان معاوضی در نظام حقوقی ایران با نگرشی در حقوق کشور آلمان دارد.
خلاصه ماشینی:
"١-١-٢- در روایتی که عقبۀ بن خالد از امام صادق علیه السلام نقل می کند، «آن حضرت در پاسخ به سؤالی در مورد شخصی که کالایی را خریداری نمود و آن را نزد او گذاشت و تحویل نگرفت تا روز بعد برای تحویل گرفتن آن نزد فروشنده بیاید و در این فاصله کالای خریداری شده به سرقت رفت ، فرمود: مال مسروقه از اموال فروشنده به سرقت رفته و خسارت آن بر او تحمیل می شود زیرا تسلیم صورت نپذیرفته است ولی هر گاه فروشنده پس از معامله ، مبیع را تسلیم خریدار نماید، نگرشی تطبیقی به نهاد ضمان معاوضی عقد بیع در حقوق ایران و آلمان محمدرضا مرندی ١، جعفر شاهی 2 ١ استادیار حقوق ، گروه حقوق ، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران (نویسنده مسئول ) ٢ دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حقوق ، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران چکیده با عمل تسلیم ، مبیع تحت کنترل و در اختیار خریدار قرار میگیرد و مشارالیه قادر میگردد تا حقوق مالکانه خود را بر آن اعمال کند.
به فرض آن که پذیرفته شود با تلف موضوع اقاله ، اقـاله مـنفسخ میشود، در این جا این سئوال قـابل طـرح است کـه آیـا طـرفین قرارداد اقاله میتوانند با تراضی خـود ریـسک ناشی از تلف موضوع اقاله را از متصرف مال به طرف دیگر اقاله انتقال دهـند یـا خیر؟ میان فقها و حقوق دانان در خصوص تراضی طـرفین در عدم اعمال ضمان مـعاوضی در انـعقاد عقد بیع اختلاف افتاده اسـت ."