چکیده:
ورود به عصر اطلاعات و ارتباطات و تشکیل جامعه اطلاعاتی، روش ها و فرآیندهای اجتماعی و به ویژه تولید، توزیع و اشاعه دانش را با تحولات اساسی رو به رو ساخته است. نهادهای آموزشی، اعم از دانشگاه ها و حوزه های علمیه، از این تحولات بیشترین تاثیر را پذیرفته و خواهند پذیرفت. استفاده از فناوری های آموزشی، در عصر بیداری و خداجویی جوامع، می تواند بستر انتشار علوم حوزوی را که آموزه هایی الهی است، در سراسر جهان فراهم کند. مطالعه روش های به کارگیری امکانات جامعه اطلاعاتی در دروس حوزوی، نیازمند شناخت فناوری های نوین و تاثیر این دانش های نوپدید بر فرایندهای آموزش و فراگیری می باشد.
تولید محتوا و جهت گیری انتشار منابع درسی حوزه به سوی نشر الکترونیکی و طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی، از ملزومات همسویی با جامعه اطلاعاتی و تحولات نظام های آموزشی تلقی گردیده و بهره گیری از شبکه های رایانه ای ملی و فراملی نیز برای ایجاد سامانه های آموزشی و تاسیس حوزه های علمیه مجازی، از الزامات عصر دانش افزایی و خردورزی محسوب شده است. در این راه، حوزه های علمیه نیازمند تحول در نظام آموزشی و روزآمدسازی متون درسی، روش های تدریس و چارچوب های سنّتی تعلیم و تربیت اند.
خلاصه ماشینی:
تولید محتوا و جهت گیری انتشار منابع درسی حوزه به سوی نشر الکترونیکی و طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی، از ملزومات همسویی با جامعه اطلاعاتی و تحولات نظام های آموزشی تلقی گردیده و بهره گیری از شبکه های رایانه ای ملی و فراملی نیز برای ایجاد سامانه های آموزشی و تأسیس حوزه های علمیه مجازی، از الزامات عصر دانش افزایی و خردورزی محسوب شده است.
حوزه علمیه، دروس حوزوی، آموزش، فراگیری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش الکترونیکی، نظام آموزشی، جامعه اطلاعاتی تحول حوزه های علمیه در عصر اطلاعات انفجار اطلاعات و دگرگونی ها در زمینه ارتباطات در چند دهه اخیر، نهادهای اجتماعی را در جوامع مختلف، دستخوش تغییر نموده و در این میان، مراکزی را که به شکلی با مقوله اطلاعات و دانش سر و کار دارند، بیشتر در معرض تحول قرار داده است.
»(4) از جمله تلاش هایی که برای همراهی حوزه های علمیه با عصر اطلاعات و بهره مندی این نهاد علمی و آموزشی از امکانات فناوری های مدرن صورت گرفت، طراحی و تولید نرم افزارهای علوم اسلامی است که نخستین نمونه آن، توسط مرکز نور با نام «نرم افزار بحار الأنوار» سامان یافت.
پایگاه اینترنتی تبیان(23)، با ایجاد حوزه علمیه مجازی با تولید محتواهای الکترونیکی برای پایه های مختلف درسی حوزه علمیه، تا حدودی توانسته است محتوا را متناسب با این فضا آماده سازی و ارائه نماید.