چکیده:
الگوی مصرف خانوارها در طول زمان و منبعث از تحولات فرهنگی، اجتماعی و درآمدی دستخوش تغییر و تحول می شود. این تغییرات سبد مصرفی خانوارها را تغییر می دهد و انتظار می رود که به تبع آن تولیدکنندگان و برنامه ریزان اقتصادی هماهنگ با بازار حرکت کنند و نیازهای تولیدی، واردات کالا و به طور کلی نوع نگرش به کالاهای مصرفی را در مجموعه ای واقع بینانه و منطبق با آمار و اطلاعات دقیق ساختارسازی نمایند.
لذا نگارندگان با در نظر گرفتن رویکرد شناسایی و اصلاح الگوی مصرف، با استفاده از اطلاعات مذکور به بررسی سبد مصرفی خانوارها در شهر تهران در فاصله سال های 1375 تا 1385 در گروه های مختلف درآمدی پرداخته اند. هدف این است تا با محاسبه هزینه صرف شده، میزان مصرف و تمایل خانوارها در شهر تهران در سبد مصرفی خانوارها در طول 10 سال گذشته معرفی شده، سپس براساس این اطلاعات روند مصرف در آینده و نوع کالاهای مورد نیاز جامعه در گروه کالاهای لوکس شناسایی گردیده تا سیاستگذاران را در جهت اصلاح الگوی مصرف کالاهای فوق یاری نماید.
خلاصه ماشینی:
"هدف این اسـت تـا بـا محاسبه هزینه صرف شده ، میزان مصرف و تمایل خانوارها در شهر تهران در سبد مصرفی خانوارها در طول ١٠ سال گذشته معرفی شده ، سپس براساس این اطلاعات روند مصـرف در آینده و نوع کالاهای مورد نیاز جامعه در گروه کالاهای لوکس شناسـایی گردیـده تـا سیاستگذاران را در جهت اصلاح الگوی مصرف کالاهای فوق یاری نماید.
بر این اساس بررسی سهم گروه های مختلف کالایی در سالهای ١٣٨٥-١٣٧٥ نشان می دهد که سهم هزینه ها در بخش مسکن در اولویت قرار داشته و بعد از آن خوراک ، حمل و نقل ، بهداشت و درمان ، سایر، پوشاک ، آموزش و تفریح و گروه لوازم منزل به عنوان آخرین گروه در گروه مخارج خانوار جای گرفته است .
نمودار ٤- روند هزینه بخش های مختلف در دهک های مختلف درآمدی در سال ١٣٨٥ 35000000 30000000 خوراک 25000000 پوشاک 20000000 مسکن 15000000 لوازم منزل 10000000 بهداشت و درمان 5000000 حمل و نقل آموزش وتفریح 0 سایر بررسی نمودار فوق بیانگر این مدعاست که اولا همانطور که بیان شد، بخش مسکن بالاترین سهم را در هزینه های سرانه داشته اما همانگونه که مشاهده می گردد تفاوت فاحشی بین هزینه هایی که برای حمل و نقل در بین دهک های ٩ و ١٠ صرف شده ، وجود دارد."