چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف تاثیر آموزش حرکات ریتمیک و بازیهای گروهی بر بهبود توجه و توالی شنیداری کودکـان در شـهر یزد صورت گرفت . این پژوهش ، از نوع آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان یزد بودند، تعداد ١٠٠ دانش آموز پسر بهنجار (دامنه سنی ٦ تا ٧ سال )، پس از اجرای آزمون تشخیصی آزمون هوش ریون کودکان و چهار چک لیست تهیه و تنظـیم شـده توسط سیف نراقی و نادری، به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند؛ سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش ١٢ جلسه (هر جلسه به مدت ٦٠ دقیقه – دو بار در هفتـه )، تحـت آمـوزش قـرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. از روش آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه وتحلیل داده ها اسـتفاده شد (از میانگین و آزمون تی برای نمونه های وابسته و انحراف معیار و تحلیل کواریانس )، نتایج نشان داد کـه در مرحلـه پـس آزمون ، میانگین امتیازات گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود (٠٥.>p). با توجه به نتایج به دست آمـده مـیتـوان نتیجـه گرفت که راهبرد آموزش حرکات ریتمیک سبب بهبود عملکرد توجه و توالی شنیداری دانش آموزان پسر شده است .
خلاصه ماشینی:
"این تکرار میتواند مسیری باشد برای ایجاد فضای تمرین در جهت تسلط مهـارت هـای ادراکـی-حرکتـی (بیگی، ٢٠٠٣) زارع و همکاران در پژوهش خود دریافتند که بازیهای آموزشی، در افزایش کارکرد حافظه کوتاه مدت و کاهش غلط های آموزشی، افزایش دقت ، افزایش حافظه دیداری، شنیداری و حساسیت شنیداری کودکان با اختلال املا تأثیر دارد عبارت است از توانایی یادآوری منظم و پشت سر هم حروف ، کلمات ، اعدادی کـه شـفاها بـه صـورت 1 Fotiadou 2 Bridge 3 Ghetti 4 Dunning, Martens and Jungers متوالی ارائه شده است (تبریزی، ١٣٨٦) و همچنین کاندون ١در تحقیق دیگر نیز دربارة اهمیت همـاهنگی تعـاملی در ارتباطات درون فردی و استفاده از حرکات ریتمیک به عنوان یک روش درمانی برای افراد مبتلابه اختلال های شدید درون فردی، یافته های کاربردی مهمی را ارائه کرده است (١٩٦٨).
نتایج نشان داد آموزش بوسیله بازیهای و حرکات ریتمیک موجب بهبود عملکرد دقت و تـوالی شـنیداری می شود این یافته ها با تحقیقات رحمانی (١٣٨٤)، کریمی، زارع و هادیـان فـرد (١٣٩٠)، حـاجیحسـنی و همکـاران (١٣٩١) و کیانی پور و همکاران (١٣٩١) در زمینه موسیقیدرمانی همسو و در زمینـه آمـوزش حرکـات ریتمیـک بـا یافته های غناییچمن آباد و گروسی فرشی (١٣٨٧)، کهریـز سـنگی، صـالحی و حیـدری (١٣٩١) و فتـاح ، اسـتکی و عشایری (١٣٩١) در یک راستا میباشد.
Zare H, Amir Ahooyi F, Taraj Sh. Effect on short-term memory and spelling games educational elementary students with learning disabilities Journal Exceptional Children."