چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مولفه های وجدان کاری با تعهد سازمانی دبیران دبیرستانهای متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ بود. پژوهش بر حسب هدف از نوع توصیفی بود که از روش همبستگی استفاده شده است ، جامعه آماری کلیه دبیران مدارس متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران بود که با نمونه آماری که بر حسب جدول کرجسی و مورگان ٣٨٤ نفر تعیین و سپس بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار پژوهش ؛ پرسش نامه وجدان کاری (کاستا و مک ١٩٩٨) شامل ٤٧ گویه و تعهد سازمانی (آلن ومایر ١٩٩٢) شامل ٢٤ گویه که پایایی این دو پرسش نامه به ترتیب ٨٩% و ٨٥% بود. شیوه گرد آوری دادهها از آمار توصیفی و برای نتیجه گیری داده ها از ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد که نتایج محاسبات نشان داد که : بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان ٩٩% (میزان خطا برابر با ٠٠١.) با ضریب همبستگی ٠.٤٢٩ ارتباط معنادار و مثبتی وجود داشت ؛ مولفه های (کفایت ، نظم و ترتیب ، وظیفه شناسی ، تلاش برای موفقیت ) دارای همبستگی بیشتر و مولفه های (خویشتن داری و احتیاط در تصمیم گیری) دارای همبستگی کمتر بودند و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر "وجدان کاری " هیچ گونه تفاوت معناداری وجود نداشت .
خلاصه ماشینی:
"شیوه گرد آوری دادهها از آمار توصیفی و برای نتیجه گیری داده ها از ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد که نتایج محاسبات نشان داد که : بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان ٩٩% (میزان خطا برابر با ٠٠١.
واژگان کلیدی : وجدان کاری، تعهد سازمانی، کفایت ، نظم و ترتیب ، وظیفه شناسی ، تلاش برای موفقیت ، خویشتن داری و احتیاط در تصمیم گیری مقدمه در بین عوامل مؤثر در تولید، کار کردن باوجدان از جایگاه ممتازی برخوردار است ؛ زیرا با انجام کار و استفاده از نیروی انسانی ، سایر عوامل و منابع مورد بهره برداری قرار میگیرند (موسوی ، ١٣٩٢).
(Gemmiti, 2007: 5) مساله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا توجه و تقویت تعهد سازمانی در مدارس تاثیری در وجدان کاری دبیران دارد هدف این مسئله موجب شد بررسیهایی بر روی وجدان کاری و جایگاه آن نزد مسئولین و کارکنان سازمان آموزش وپرورش انجام گیرد هر اندازه که وجدان کاری بین کارکنان افزایش یابد به همان میزان فرد به یک خودکنترلی میرسد و برای انجام امور محوله به کنترل از سوی سطوح بالاتر نیازی نخواهد بود لذا موضوع فوق به عنوان موضوع پژوهش انتخاب گردید تا ضمن ارائه فاکتورهایی که وجدان کاری را در منابع انسانی افزایش میدهد میزان تأثیرگذاری آن فاکتورها را بر تعهد سازمانی مورد مطالعه قرار دهد تا با روشن کردن عوامل فوق رهنمودهای عملی بسط و پایداری آن در سازمان را ارائه نماید تا با استفاده از این رهنمودها سطح کیفی این سازمان بالا رفته و اثر آن را در جامعه شاهد باشیم ."