چکیده:
با وجود اینکه خلاقیت هیجانی نقش مهّمی در سازگاری و روابط بین فردی آدمی بازی میکند، به دلیل تازگی مفهوم آن در ادبیات روانشناختی از زمان مطرح شدن آن تا کنون، تحقیقات خیلی کمی به منظور کشف همبسته های مرتبط با آن انجام شده است . هدف از پژوهش حاضر پیش بینی تفکر انتقادی به وسیله ی خلاقیت هیجانی و مولفه های آن در دانشجویان بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد ١٥٦ نفر از بین دختران و پسران دانشگاه شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه های خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل های رگرسیون چندگانه صورت گرفت . نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی به طور مثبت رابطه وجود داشت . همچنین تفکر انتقادی با مولفه های اثربخشی/ اعتبار و آمادگی خلاقیت هیجانی رابطه ی معنادار و مثبت داشت ، امّا با مولفه ی بداعت رابطه ی معناداری را نشان نداد. خلاقیت هیجانی با مولفه های نوآوری، پختگی و دغدغه ی فکری تفکر انتقادی رابطه مثبت داشت . نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خلاقیت هیجانی به طور معنادار و مثبت توانست تفکر انتقادی را پیش بینی کند. همچنین آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مولفه های خلاقیت هیجانی فقط مولفه ی اثربخشی/ اعتبار به طور معنادار تفکر انتقادی را پیش بینی میکند. بنابر نتایج به دست آمده از مطالعه ی حاضر میتوان ادعا کرد که خلاقیت هیجانی نقش مهمی در تفکر انتقادی دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفه های خلاقیت هیجانی فقط مؤلفه ی اثربخشی/ اعتبار به طور معنادار و مثبت تفکر انتقادی را پیش بینی کرد.
به هر حال، نتیجه ی به دست آمده از پژوهش حاضر را میتوان این گونه تبیین کرد که افرادی که خلاقیت هیجانی دارند با توجه به اینکه می- پژوهش های تربیتی شماره ٣٣- پاییز و زمستان ١٣٩٥ توانند به خوبی رابطه ی اجتماعی برقرار کرده و محیط امن و ایمنی را برای خود تهیه نمایند و در این بستر امن به نظر و عقاید دیگران گوش داده و به خوبی واکنش نشان دهند، به احتمال زیاد در رشد تفکر انتقادی آنان تأثیرگذار است (صیفوری، ١٣٨٩).
از آنجایی که مطالعات نشان دادهاند که هم تفکر انتقادی و هم خلاقیت هیجانی آموزشپذیر هستند؛ از این رو، با آموزش خلاقیت هیجانی که خود با بسیاری از سازههای روانشناختی از قبیل خلاقیت شناختی، روابط بین فردی ، میان فردی و شخصیت در ارتباط قرار میگیرد، با تأکید بر مؤلفه ی اثربخشی/ اعتبار که بر توانایی بیان هیجانات خود به طور مؤثر و در ملأ عام اشاره دارد، نه تنها میتوان مشکل تحصیلی دانشجویان و نظام آموزشی سنتی ایران که با نبود خلاقیت و تفکر انتقادی که در نهایت منجر به عدم پیشرفت و درجاماندگی و صرفا تقلید و کپیبرداری از آثار غربی میشود را تا حدی رفع کرد، بلکه میتوان بسیاری از مشکلاتی که در نتیجه ی عدم توانایی برقراری ارتباط با خود و دیگران که در دانشجویان شایع است و به پیامدهایی چون افسردگی، اضطراب و یا حتی در مواقعی خودکشی را نیز کاهش داد."