چکیده:
ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺳﻮات ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر اﻫﺪاف و ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﻫﺎ، ﻋﻮاﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺑﺮون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺑﺮﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس ﻧﻘﺎط ﻗﻮت وﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ،ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎی اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﺮرﺳﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖ و ﺗﻬﺪﯾﺪ(ﺳﻮات) ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻧﯿﺴﺖ و راﻫﮑﺎری را ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ اراﺋﻪ ﻧﻤﯽ دﻫﺪ. اﮔﺮﭼﻪ ﺳﻮات ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﻣﺎ ﻫﺮﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻼﺻﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻮات در ﻣﺮاﺣﻞ ارزﯾﺎﺑﯽ و اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی دارای ﺑﺮﺧﯽ ازﻧﻘﺺ ﻫﺎﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ روش ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ ﺑﻌﻀﯽ از ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﺳﻮات را ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ اﻣﺎ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ را در ﻧﻈﺮ ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮد ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺷﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ از س ﮐﻪ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ را در ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
این وظیفه بر عهدة تحلیلگران محیطی است که جهت شناسایی فرصتها و تهدیدات بدقت اثر متغیرهای محیطی برتمام بخشها و ارکان سازمان اعم از نهاده ها و ستاده ها را بررسی کنندبه عبارت دیگر از طریق تحلیل محیطی است که فرصتهاد و تهدیدات محیط مشخص شده و بر آن اساس و با توجه به شناسایی ای که قبل از آن از نقاط قوت و ضعف درونی سازمان باید بدست آمده باشد هدفها را تعیین کرده و رویه ها و سیاستهای سازمانی را مشخص میکند (احمدی و همکاران ،١٣٨٨).
ماتریس تجزیه و تحلیل سوات عوامل استراتژیک فهرست قوت ها ( S ) فهرست ضعف ها ( W ) فهرست فرصت ها (O) استراتژیهای SO استراتژیهای WO فهرست تهدیدها ( T ) استراتژیهای ST استراتژیهای TW مراحل انجام آنالیز سوات را میتوان بصورت زیر بر شمرد: ١- تشکیل جلسۀ تجزیه تحلیل سوات ٢-توصیح اجمالی هدف جلسه و مراحل انجام کار 63 ٣-استفاده از روش طوفان ذهنی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات ٤-اولویت بندی عوامل داخلی و خارجی ٥-تشکیل ماتریس سوات و وارد کردن عوامل انتخاب شده به آن با توجه به اولویت بندی ٦-مقایسه عوامل داخلی و خارجی با یکدیگر و تعیین استراتژیهایWO، SO ،ST ،WT ٧- تعیین اقدامات مورد نیاز بری انجام استراتژیهای تعیین شده ٨- انجام اقدامات و بررسی نتایج آنها ٩- برزو رسانی ماتریس سوات در فواصل زمانی مناسب جدول شماره ٢.