چکیده:
«خاکستری» و «مرگ کسبوکار من است» فیلمهایی ناتورالیستیاند که زندگی شخصیتهایی را بیان میکنند که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در اوضاع وخیم و اسفناکی بهسر میبرند. رفتار و اَعمال شخصیتهای این فیلمها غیرارادی، غریزی و موروثی، و متأثر از شرایط جبری زیستمحیطیای است که بر آنها تحمیل شده است. با توجه به اینکه ناتورالیسم از ادبیات به سینما راه یافته، در این پژوهش، فیلمهای نامبرده براساس ویژگیهای ادبیات ناتورالیستی نقد و تحلیل شده و تنازع بقا، جبر زیستمحیطی، عامل وراثت و سرانجامِ اسفناک شخصیتهای داستانی مورد تأکید قرار گرفته است. دادههای پژوهش بهشیوۀ کتابخانهای گردآوری شده و روش تحقیق نیز توصیفی- تحلیلی است که مبتنی بر قرائت تنگاتنگ داستان فیلمهاست. تنازع میان شخصیتهای این فیلمها و جدال ایشان با محیط بیرونی سرانجامی جز مرگ و استیصال ندارد. درگیری شخصیتهای داستانی با همدیگر، جدال شخصیتها با محیط طبیعی یا ساختههای دست بشر، اوضاع اجتماعی و اقتصادی نامطلوب، بیماریهای موروثی یا محیطی و کنشهای نمادینی که بر جبر ناشی از وراثت تأکید میکنند، مؤلفههایی از ناتورالیسم در این فیلمها هستند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه ناتوراليسم از ادبيات به سينما راه يافته ، در اين پژوهش ، فيلم هاي نام برده براساس ويژگيهاي ادبيات ناتوراليستي نقد و تحليل شده و تنازع بقا، جبر زيست محيطي، عامل وراثت و سرانجام اسفناک شخصيت هاي داستاني مورد تأکيد قرار گرفته است .
درگيري شخصيت هاي داستاني با همديگر، جدال شخصيت ها با محيط طبيعي يا ساخته هاي دست بشر، اوضاع اجتماعي و اقتصادي نامطلوب ، بيماريهاي موروثي يا محيطي و کنش هاي نماديني که بر جبر ناشي از وراثت تأکيد مي کنند، مؤلفه هايي از ناتوراليسم در اين فيلم ها هستند.
تنازع بقا در اين فيلم ها به صورت کنش هاي غريزي و غيرارادي شخصيت هاي داستاني که در بستر اوضاع جبري زيست محيطي يا برپايۀ وراثت عمل مي کنند، نمود پيدا کرده است .
اقتباس از ادبيات فيلم هاي «خاکستري» و «مرگ کسب وکار من است » با اقتباس از سبک ادبي ناتوراليستي ساخته شده اند.
تصاويري که از گرگ ها نشان داده ميشود، علاوه بر تأکيد دوباره بر تنازع بقا، بيان کنندة نقش پررنگ گرگ ها در پيشبرد داستان است و همچنين تأکيدي بر اين نگاه ناتوراليستي که ميان انسان (به عنوان يک حيوان ) و ديگر حيوانات تفاوت چنداني قائل نيست و معتقد است انسان ها نيز همچون ديگر جانداران ، بر اثر شرايط زيست محيطي و رفتار غريزي عمل ميکنند.
نمودهاي جبر زيست محيطي در «خاکستري» نيز عبارت اند از: - نبود شغل و اوضاع بد اقتصادي علت خلاف کاري شخصيت هاي اين فيلم است .
European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction.
European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction.